Nastavnik: prof. dr. sc. Daniela Živković
ECTS bodovi: 6
Trajanje: 1 semestar
Status: izborni
Oblik: 2 sata predavanja i 1 sat seminara
Ispit: pismeni ispit i seminarski rad
Sadržaj:
Sveučilišne knjižnice spram ostalih vrsta knjižnica. Ustrojstvo knjižnica u sustavu visoke naobrazbe: različitost zadaća i načini povezivanja. Posebnosti upravljanja sveučilišnim knjižnicama. Američko i europsko sveučilišno knjižničarstvo. Knjižnice u hrvatskom sustavu visoke naobrazbe. Odnos sveučilišnih knjižnica spram visoke naobrazbe i znanstvene komunikacije. Organizacija i povijest sveučilišnih knjižnica. Izazovi: nove informacijske tehnologije, nove službe i usluge, načelo pristupa spram načela posjedovanja, konzorciji, izobrazba korisnika, status knjižničara i knjižnica. Posjet visokoškolskim knjižnicama.
Ishodi učenja: Studenti će nakon odslušanog kolegija poznavati ulogu i zadaće knjižnica u sustavu visoke naobrazbe te promjene i izazove suvremenog sveučilišnog knjižničarstva.
Literatura
1. Akeroyd, J. Budućnost visokoškolskih knjižnica. // 4. i 5. okrugli stol o slobodnom pristupu informacijama : zbornik radova. Zagreb : HKD, 2007. Str. 8-11.
2. Blin, F. Academic libraries. // Global library and information science: a textbook for students and educators / edited by Ismail Abdullahi. München : K. G. Saur, 2009. Str. 329-342.
3. Brophy, P. The academic library. London : Facet Publishing, 2000.
4. Hayes, R. M. Strategic management for academic libraries: a handbook. Westport, Conn. : Greenwood Press, 1993.
5. Horvat, A.; Živković, D. Između javnosti i privatnosti : knjižnice u vremenu e-knjige. Zagreb : Hrvatska sveučilišna naklada, 2012. Str. 121-124, 150-154, 160-162.
6. Horvat, A. ; Živković, D. Knjižnice i autorsko pravo. Zagreb : Hrvatska sveučilišna naklada, 2009. Str. 47-72, 131-134. Dostupno na: http://darhiv.ffzg.hr/2002/
7. Hebrang Grgić, I.; Živković, D. Core competencies for academic reference librarians in Croatia. // Qualitative and quantitative methods in libraries : electronic journal (QQML) 3(2012), str. 247-256. Dostupno na: http://www.qqml.net/papers/December_2012_Issue/3QQML_Journal_2012_Hebrang_Grgic-Zivkovich_3_247-256.pdf
8. Mihalić, M. Mjere li samo pokazatelji uspješnosti vrijednost knjižnica? Prema vrednovanju društvenih ciljeva organizacija u kulturi. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 55,1(2012). Dostupno na: www.hkdrustvo.hr/datoteke/1379/vbh/God.55(2012),br.1
9. Mrežne stranice većih visokoškolskih knjižnica.
10. Petrak, J.; Aparac-Jelušić, T. Knjižnice na hrvatskim sveučilištima : tradicija i promjene. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 48,1(2005), 13-30.
11. Petrak, J. Pristup medicinskim informacijama : važnost sustavne poduke. // 4. i 5. okrugli stol o slobodnom pristupu informacijama : zbornik radova. Zagreb : HKD, 2007. Str. 57-64.
12. Živković, D. Matija Smodek. Lokve : "Benja", 2001.
Naziv kolegija: Elektronička obrazovna okuženja
Nastavnik: prof. dr. sc. Mihaela Banek Zorica; prof. dr. sc. Sonja Špiranec
ECTS bodovi: 5
Jezik: Hrvatski
Trajanje: jedan semestar / diplomski studij
Status: izborni kolegij za studente Odsjeka informacijskih znanosti
Oblik nastave: 2 sat predavanja, 1 sat seminar
Uvjeti za upis kolegija: Nema uvjeta
Cilj kolegija: Upoznati studente s konceptom elektroničkih obrazovnih okruženja. Studenti će razumijeti osnovne koncepte učenja u elektroničkom okruženju, te znati izgraditi sustave za e-učenje.
Način polaganja ispita: Pismeni i usmeni ispit, seminarski rad
Sadržaj kolegija: Uvod i osnove učenja u elektroničkom obrazovnom okruženju. Korištenje tehnologije u obrazovanju. Web 2.0 servisi i alati u obrazovnim sredinama. Izrada multimedijalnih objekata učenja. Učenje pomoću igara. Sučelja sustava za e-učenje. Repozitoriji. Metapodaci. Standardi. Pomagala za organizaciju znanja i ontologije.
Literatura:
1. Banek Zorica, M. Sustavi za upravljanje obrazovnim materijalom u elektroničkom okruženju : doktorska disertacija. Zagreb : 2007
2. Jones, R. Andrew, T. MacColl, J. The institutional repository. Oxford: Chandos Publishing, 2006.
3. Learning objects: Standards, Metadata, Repositories, & LCMS/ ur. Keith Harman and Alex Koohang. Santa Rosa, Calif.: Informing Science Press, 2007.
4. Salmon, G. E-moderating : the key to teaching and learning online. London ; New York : RoutledgeFalmer : Taylor & Francis group, 2004.
5. Špiranec, S. Banek Zorica, M. Informacijska pismenost : teorijski okvir i polazišta. Zagreb : Zavod za informacijske studije , 2008.
Dodatna literatura:
1. Pavlina, Kresimir; Banek Zorica, Mihaela; Pongrac Ana. Student perception of teaching quality in higher education // Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 15, 2011, 2288-2292
2. Lasić-Lazić, Jadranka; Banek Zorica, Mihaela; Pavlina, Krešimir. Assessing teaching assessment // Tuning In: Learners of language, language of learners. Istambul : Sabancı University, 2007.
3. Lazić, Nikolaj; Banek Zorica, Mihaela; Klindžić, Jasmin. Open Source Software in Education // Proceedings of the 34th International Convention MIPRO 2011: Computers in Education / Čičin-Šain, Marina ; Uroda, Ivan ; Turčić Prstačić, Ivana ; Sluganović, Ivanka (ur.). Rijeka : Hrvatska udruga za informacijsku i komunikacijsku tehnologiju, elektroniku i mikroelektroniku, 2011. 311-314
4. Špiranec, Sonja; Banek Zorica, Mihaela.Using social bookmarking to enhance critical thinking in higher education // EDULEARN11 Proceedings / Chova, L. Gomez ; Belenguer, D. Marti ; Martínez, A. Lopez (ur.). Valencia : International Association of Technology, Education and Development IATED, 2011. 1632-1639
5. Banek Zorica, Mihaela; Špiranec, Sonja; Pavlina, Krešimir. Immersive worlds as educational environments // Research, Reflections and Innovations in Integrating ICT in Education / Méndez Vilas, A. Solano Martín, A. Mesa González, J. Mesa González, J.A. (ur.). Bandajoz : Formatex, 2009. 761-765
6. Pavlina, Krešimir; Banek Zorica, Mihaela; Pongrac, Ana. Teaching Quality Management at the Course Level // INFuture2009: The Future of Information Sciences – Digital Resources and Knowledge Sharing / Stančić, Hrvoje ; Seljan, Sanja ; Bawden, David ; Lasić-Lazić, Jadranka ; Slavić, Aida (ur.). Zagreb : Department of Information Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb, 2009. 549-564
7. Lasić-Lazić, Jadranka; Špiranec, Sonja; Banek Zorica, Mihaela. Information Seeking Behaviour as a Conceptual Framework for Building Learning Object Repositories // Proceedings of the 29th International Conference MIPRO 2006 / Čičin-Šajn, Marina. Turčić Prstačić, Ivana. Sluganović, Ivanka. (ur.). Rijeka : Hrvatska udruga za informacijsku i komunikacijsku tehnologiju, 2006. 54-59.
Naziv kolegija: Knjižnice i knjižnične zbirke II.
ECTS bodovi: 6
Trajanje: 1 semestar
Jezik: hrvatski i engleski
Status: izborni
Oblik: 2 sata predavanja i 1 sat seminara
Način provjere znanja: seminarski rad i pismeni ispit
Preduvjet: Knjižnice i knjižnične zbirke I.
Cilj:
Osposobiti studente da razumiju ulogu i zadaće knjižnica kao društvenih ustanova, da mogu planirati i organizirati rad u knjižnici te da razumiju kako se planiraju, grade, vrednuju i promiču knjižnične zbirke.
Sadržaj:
Vrste građe i elektroničkih izvora. Postupci i kriteriji odabira. Načini nabave. Planiranje i izrada proračuna. Izgradnja i organizacija zbirke, smještaj, izrada proračuna, pročišćavanje i otpis, zaštita građe od krađe i oštećivanja, trajna zaštita. Posudba i međuknjižnična posudba. Dostava dokumenata. Upravljanje zbirkom, promicanje zbirke. Vlasništvo nasuprot pristupu. Politika izgradnje, planiranje, suradnja u izgradnji i vođenju zbirke, analiza, vrednovanje i procjena zbirke. Osoblje.
Predavanje 1. Vrste i obilježja građe.
Seminar: Vježbanje prepoznavanja vrsta i obilježja građe.
Predavanje 2. Postupci i kriteriji odabira. Planiranje nabave.
Seminar: Vježbanje odabira prema kriterijima i uvežbavanje naručivanja.
Predavanje 3. Smjernice za nabavu kao dokument knjižnice. Veza s drugim dokumentima.
Seminar: Izrada smjernica za nabavu narodne (ili visokoškolske ili specijalne) knjižnice.
Predavanje 4. Vođenje zbirki. Pročišćavanje i povlačenje jedinica. Kriteriji za pročišćavanje. Zaštita i osiguravanje zbirki.
Seminar: Izrada smjernica za nabavu narodne (ili visokoškolske ili specijalne) knjižnice.
Predavanje 5. Obrada zbirki. Smještaj. Pohranjivanje. Vanjska spremišta.
Seminar: Izrada smjernica za nabavu školske (ili visokoškolske ili specijalne) knjižnice.
Predavanje 6. Posudba i međuknjižnična posudba. Dostava dokumenata. Reproduciranje građe za korisnike.
Seminar: Posjet knjižnici koja ima automatiziranu posudbu za korisnike.
Predavanje 7: Mjerenje uspješnosti zbirke.
Seminar: Simulacija mjerenja uspješnosti.
Predavanje 8. Elektronički izvori. Hibridna i digitalna knjižnica naspram tradicionalne. Prednosti i nedostaci. Osnovno nazivlje. Internetski izvori. Vlasništvo naspram pristupa.
Seminar: Prezentacija studentskih radova i razgovor o njima.
Predavanje 9. Elektronički časopisi. Elektroničke knjige. Odabir. Zadaće i poslovi knjižničara.
Seminar: Prezentacija studentskih radova i razgovor o njima
Predavanje 10. Uvod u intelektualno vlasništvo.
Seminar: Prezentacija studentskih radova i razgovor o njima
Predavanje 11. Autorsko-pravna pitanja. Licenciranje. Vrste licenci.
Seminar: Prezentacija studentskih radova i razgovor o njima.
Predavanje 12. Znanstveno priopćavanje i objavljivanje u tradicionalnoj i digitalnoj sredini. Otvoreni pristup.
Seminar: Prezentacija studentskih radova i razgovor o njima.
Predavanje 13. Etička i pravna pitanja vezana uz korištenje zbirki. Odnos s nakladnicima i dobavljačima. Odnos prema kulturnoj knjižnoj baštini.
Seminar: Prezentacija studentskih radova i razgovor o njima
Predavanje 14. Pismeni ispit.
Literatura:
Naziv kolegija: Knjižnično upravljanje
Nositelj: dr. sc. Radovan Vrana, red. prof.
ECTS bodovi: 6
Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar
Status: obvezan i izborni
Oblik: 2 sata predavanja i 1 sat seminara
Uvjeti: nema
Ispit: pismeni
Sadržaj / planirane teme: Uvod u menadžment, Knjižnica kao organizacija, Osobine menadžmenta, Funkcije menadžmenta, Donošenje odluka, Delegiranje, Upravljanje potencijalima, Marketing, Vođenje i motivacija, Upravljanje promjenama.
Cilj: Cilj kolegija je upoznavanje studenata s osnovnim konceptima menadžmenta.
Praćenje kvalitete i uspješnosti predmeta: anketa
Literatura obvezna:
Literatura dodatna:
Praćenje kvalitete i uspješnosti predmeta: anketa
Naziv kolegija: Sustavi za označivanje i pretraživanje 2
Nastavnik: prof. dr. sc. Sonja Špiranec
ECTS-bodovi: 6
Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar
Status: obvezni za bibliotekarstvo, izborni za ostale
Oblik nastave: predavanja, seminar, vježbe
Uvjeti za upis kolegija: Sustavi za označivanje i pretraživanje 2
OBAVIJEST O POČETKU NASTAVE U LJETNOM SEMESTRU 2021: nastava počinje uvodnim predstavljanjem kolegija 16. 03. 2021. u 11.00 sati.
Kolegij će se u prvom dijelu održavati online, te su studenti dužni samostalno se upisati na kolegij na Omegi. Lozinka za pristup kolegiju glasi: sustavi2021
Cilj kolegija:
Cilj je kolegija upoznati studente s različitim vrstama sustava za označivanje, specifično predmetnim sustavima, tezaurusima, ontologijama i folksonomijama, te s teorijskim okvirima i praktičnim polazištima procesa označivanja.
Studenti će:
1. znati usporediti sustave za označivanje 2. protumačiti proces označivanja 3. prokomentirati različite kriterije kvalitete u p procesu sadržajnog označivanja, 4. razumjeti razlike između klasifikacija, predmetnih odrednica i tezaurusa 5. konstruirati kontrolirane rječnike/tezauruse 6. istražiti različite sustave za označivanje 7. kritički procijeniti trendove u primjeni indeksnih jezika u odnosu na suvremena informacijska okruženja.
Sadržaj:
Predmetni pristup informacijama i predmetne pristupnice. Metode i rezultati sadržajne obrade. Proces označivanja i kvaliteta označivanja. Problem predmetne analize i očemnost. Dimenzije očemnosti: iscrpnost i specifičnost. Objektivna i subjektivna paradigma u sadržajnom označivanju. Automatsko predmetno označivanje. Tezaurusi: standardi, struktura i izgradnja. Predmetne odrednice: prednosti, nedostaci, budućnost. Načela jezika predmetnih odrednica. Ontologije i folksonomije.
Literatura:
1. Albrechtsen, Hanne. Subject analysis and indexing: rrom automated indexing to domain analysis. // The Indexer 18, 4(1993), 219-224.
2. Beghtol, Clare. Bibliographic classification theory and text Linguistics: aboutness analysis, intertextuality and the cognitive act of classifying documents. // Journal of documentation 42, 2(1986), 84-113.
3. Hjorland, Birger. Towards a theory of aboutness, subject, topicality, theme, domain, field, content . . . and relevance. // Journal of the american society for information science and technology 52, 9(2001), 774-778
4. Mai, Jens-Erik. Analysis in indexing: document and domain centered approaches. // Information processing and management 41(2005), 500-611.
5. Svenonius, E. Intelektualne osnove organizacije informacija. Lokve:Benja, 2005.
6. Špiranec, Sonja; Ivanjko, Tomislav. Predmetni jezici s korisničkim jamstvom: što možemo naučiti od folksonomija? // 15. seminar Arhivi, knjižnice, muzeji : mogućnosti suradnje u okruženju globalne informacijske infrastrukture : zbornik radova / Hassenay, Damir. ; Krtalić, Maja (ur.). - Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo , 2012. 57-72.
Dodatna literatura:
1. Peters, Isabella, Folksonomies: indexing and retrieval in Web 2.0. Berlin: De Gruyter Saur, 2009.
2. Špiranec, S.; Ivanjko, T. Korisničko označivanje tekstualnih i vizualnih informacija: što mogu očekivati AKM ustanove? 16. seminar Arhivi, knjižnice, muzeji : mogućnosti suradnje u okruženju globalne informacijske strukture : zbornik radova / Tomašević, Nives ; Despot, Ivana (ur.). - Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo , 2013. 66-79.
3. Špiranec, Sonja; Banek Zorica, Mihaela. Web 2.0 i Semantički web: ista ili različita odredišta? / 11. seminar Arhivi, knjižnice, muzeji : mogućnost suradnje u okruženju globalne informacijske infrastrukture / Willer, Mirna (ur.). Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2008. Str. 27-43.
Način polaganja ispita: usmeni ispit, seminar, koncipiranje kontroliranog rječnika
ECIL
Europska konferencija o informacijskoj pismenosti - European Conference on Information Literacy (ECIL) serija je konferencija koju organiziraju Odsjek za upravljanje informacijama Sveučilišta Hacettepe iz Ankare, Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Međunarodno udruženje za informacijsku pismenost (InLitAs).