Nositelj/izvođač: dr. sc. Ana Barbarić, red. prof.
Jezik: hrvatski
Status kolegija: obvezni kolegij diplomskog studija informacijskih znanosti - bibliotekarstvo
Trajanje: 1 semestar / diplomski studij informacijskih znanosti
Broj ECTS-bodova: 6
Oblik nastave: 2 sata predavanja + 2 sata vježbi
Praćenje kvalitete i uspješnosti predmeta:anketa
Ispit: pismeni i usmeni
Sadržaj/planirane teme:
Modeli organizacije bibliografskih i autoriziranih podataka. Bibliografska terminologija. Analiza FRBR-a, FRAD-a, IFLA-LRM-a. Analiza Međunarodnih kataložnih načela. Objedinjeni ISBD. Katalogizacija elektroničke građe prema odredbama objedinjenog ISBD-aKatalogizacija neomeđene građe prema odredbama objedinjenog ISBD-a. UNIMARC, MARC21, BIBFRAME. Normativna kontrola, VIAF. RDA. Individidualne odrednice. Korporativne odrednice. Katalogizacija anonimnih djela. Katalogizacija službenih publikacija. Sljedeća generacija knjižničnih kataloga - alata za otkrića.
Cilj kolegija: Studenti će steći teorijska i praktična znanja o modelima organizacije bibliografskih i autoriziranih podataka.
Studentske obveze:
Redovito pohađanje predavanja i vježbi.
Pismeni i usmeni ispit.
Obvezna literatura:
Verona, E. Pravilnik i priručnik za izradbu abecednih kataloga. Zagreb: Hrvatsko bibliotekarsko društvo, 1983-1986. Dio 1: Odrednice i redalice. 2. izmijenjeno izd. 1986. Dio 2: Kataložni opis.1983. ili VERONA, E. Pravilnik i priručnik za izradbu abecednih kataloga. Pretisak. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2008-2009. Dio 1: Odrednice i redalice. [2. izmijenjeno izd.]. 2009. Dio 2: Kataložni opis. 2008.
ISBD: Međunarodni standardni bibliografski opis / preporučila Skupina za pregled ISBD-a; odobrio Stalni odbor IFLA-ine Sekcije za katalogizaciju; [s engleskog prevela i predgovor napisala Ana Barbarić]. Objedinjeno izd. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2014.
IFLA-in knjižnični referentni model: konceptualni model za bibliografske informacije: definicija konceptualnog referentnog modela kao okvira za analizu neadministrativnih metapodataka koji se odnose na knjižnične izvore / IFLA-ina Skupina za pregled FRBR-a, urednička skupina za objedinjavanje Pat Riva, Patrick Le Bœuf i Maja Žumer; [prijevod s engleskog Mirna Willer, Ana Barbarić]. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2020.
Pravilnik za opis i pristup građi u knjižnicama, arhivima i muzejima. Verzija 1.0. 2021. Dostupno na: https://pravilnik.kam.hr/
Barbarić, A.; Willer, M. Kakav nacionalni kataložni pravilnik trebamo?: preliminarno istraživanje. // 13. seminar Arhivi, knjižnice, muzeji: mogućnost suradnje u okruženju globalne informacijske infrastrukture: zbornik radova / uredile Mirna Willer i Sanjica Faletar Tanacković. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2010. Str. 110-134.
Barbarić, A. Od zadataka kataloga do postupaka korisnika. // Vizija i stvarnost: zbornik u povodu 40 godina djelovanja Aleksandre Horvat u knjižničarstvu / uredile Daniela Živković i Tatjana Nebesny. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada, 2016. Str. 83-100. Dostupno i na: https://www.bib.irb.hr/811086
Naziv kolegija: Seminar iz UDK Nositelj kolegija: prof. dr. sc. Mihaela Banek Zorica
ECTS bodovi: 3
Oblik nastave: e-kolegij
Trajanje: jedan semestar / diplomski studij
Status: izborni kolegij za studente Odsjeka informacijskih znanosti
Uvjeti za upis kolegija: Klasifikacijski sustavi
Cilj kolegija/ Ishodi učenja: Znati raditi s Univerzalnom decimalnom klasifikacijom, Poznavati sadržaj pojedinih skupina, Znati klasificirati sadržaj prema UDK-u, Znati izraditi notaciju
Sadržaj kolegija: Knjižnični klasifikacijski sustavi. Uvod i struktura UDK. Ulaganje i navođenje u UDK. Rad na pojedinim skupinama. UDK i mrežni izvori. Knjižnične klasifikacije i slobodno oblikovane oznake.
Način polaganja ispita: zadaci tijekom održavanja kolegija, pismeni ispit
Literatura:
McIlwaine, I.C. Univerzalna decimalna klasifikacija : upute za uporabu / prevela J. Leščić Lokve : Benja ; Zagreb: Nacionalna i sveučilišna knjižnica ; Osijek : Filozofski fakultet, 2004.
Slavić, A. (2001) UDK i druge opeće velike klasifikacijske sheme dostupne na Webu. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske,44 (1-4), 38-51. http://www.acorweb.net/upload/asscans.pdf
Slavic, Aida (2006) UDC in subject gateways: experiment or opportunity? Knowledge Organization, 33 (2) 2006, pp. 67-85. http://dlist.sir.arizona.edu/1556/
Slavić, A. (2006) Razina korištenja UDK u knjižničnim OPAC-ima: pilot istraživanje 2004.-2005., Vjesnik bibliotekara Hrvatske, 49, 3-4, 149-173. http://www.hkdrustvo.hr/datoteke/255/vbh/God.49(2006),br.3-4
Slavic, A. (2008): Use of the Universal Decimal Classification: a worldwide survey. Journal of Documentation, 64 (2), pp. 211-228. http://dlist.sir.arizona.edu/1555/
Univerzalna decimalna klasifikacija : hrvatsko džepno izdanje / prijevod s engleskog Jelica Lešić. - Zagreb : Naklada Nediljko Dominović , 2003.
Univerzalna decimalna klasifikacija : Dio 1: Društvene i humanističke znanosti / urednica Lidija Jurić Vukadin ; prevoditelji Zvonimir Baletić.. [et al.]. 1. hrv. srednje izd. Zagreb : Nacionalna i sveučilišna knjižnica , 2005.
Nastavnik: prof. dr.sc. Mihaela Banek Zorica ECTS bodovi: 6
Trajanje: 1 semestar
Status: izborni
Oblik: 2 sata predavanja, 2 sata seminar
Ispit: usmeni ispit, seminar
Način provjere znanja: rad tijekom kolegija, seminarski rad i položen ispit.
Predavanja: Povijesni pregled razvoja školskih knjižnica kod nas i u svijetu. Standardi. Zadaće školske knjižnice. Pedagoška i istraživačka uloga školske knjižnice. Školski knjižničar- učitelj. Školski knjižničar - menadžer i marketinški stručnjak. Analiza uvjeta zapošljavanja, stručna pitanja i državna politika u odnosu na standarde. Školska knjižnica u web okruženju. Seminar: Uloga školske knjižnice u kurikulumu. Menadžment u školskom knjižničarstvu. Marketing u školskom knjižničarstvu. Informacijska pismenost i pismenosti 21. stoljeća.
Cilj kolegija: Upoznati studente s radom školske knjižnice, standardima i njenom ulogom u obrazovnom sustavu.
Sadržaj: Predavanja: Povijesni pregled razvoja školskih knjižnica kod nas i u svijetu. Standardi. Zadaće školske knjižnice. Pedagoška i istraživačka uloga školske knjižnice. Školski knjižničar- učitelj. Školski knjižničar - menadžer i marketinški stručnjak. Analiza uvjeta zapošljavanja, stručna pitanja i državna politika u odnosu na standarde. Školska knjižnica u web okruženju. Seminar: Uloga školske knjižnice u kurikulumu. Menadžment u školskom knjižničarstvu. Marketing u školskom knjižničarstvu. Informacijska pismenost i pismenosti 21. stoljeća.
Literatura:
Fundamentals of school library media management : a how-to-do-it manual / Barbara Stein Martin and Marco Zannier. - New York : Neal-Schuman Publishers, c2009.
Global perspectives on school libraries : projects and practices / edited by Luisa Marquardt and Dianne Oberg. Berlin ; New York : De Gruyter Saur, c2011
Kovačević, D. Lasić-Lazić, J. Lovrinčević, J, Školska knjižnica - korak dalje. Zagreb : Filozofski Fakultet, Zavod za informacijske studije ; Altagama , 2004
Lovrinčević, J. Kovačević, D. Lasić-Lazić, J. Banek Zorica, M.Znanjem do znanja : prilog metodici rada školskog knjižničara. Zagreb : Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2005.
Špiranec, S. Banek Zorica, M. Informacijska pismenost : teorijski okvir i polazišta.Zagreb : Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2008.
The innovative school librarian : thinking outside the box / Sharon Markless, editor ; [contributors] Elizabeth Bentley... [et al.]. - London : Facet publishing, 2009.
Woolls, B. The school library media manager. Englewood, Co. : Libraries Unlimited, 1999.
Zbornici Proljetne škole školskih knjižničara (digitalizirani zbornici dostupni na http://library.foi.hr/ZBIRKE/proljetna-skola/index.php?page=knjige)
21st-century learning in school libraries / Kristin Fontichiaro, editor. - Santa Barbara, Calif. : Libraries Unlimited, c2009.
Oblik nastave: 1 sat predavanja i 1 sat seminara na tjedan
Ispit: pismeni
Sadržaj / planirane teme: Internet i društvo, World Wide Web, Internet kao komunikacijska okolina, Internet kao suradnička okolina, Internet kao obrazovna okolina, Elektronička trgovina i poslovanje na Internetu, Sigurnost na Internetu, Internet kao istraživačka okolina, Pravila ponašanja na Internetu, Nevidljivi Web, Medijski i zabavni sadržaji na Internetu, Izgradnja internetskih izvora informacija i pojam upotrebljivosti
Cilj: Upoznati studente s pojedinim aspektima rada Interneta i njegove uloge u društvu.
Literatura:
Bradley, Phil. How to use Web 2.0 in your library. London : Facet publishing, 2007.
Farkas, Meredith G. Social Software in Libraries: Building Collaboration, Communication, and Community Online. Medford: Information Today, Inc., 2007.
Anttiroiko, Ari-Veikko; Savolainen, Reijo. Towards Library 2.0: The Adoption of Web 2.0 Technologies in Public Libraries. // Libri, 61, 2(2011), pp.87-99.
Gralla, Preston. How the Internet works. Indianapolis: QUE, 2007.
Tripathi, Manorama; Kumar, Sunil. Use of Web 2.0 tools in academic libraries: A reconnaissance of the international landscape. // The International Information & Library Review 42, 3(2010), 195-207.
Dodatna literatura:
Anderson, P. (2007), What Is Web 2.0? Ideas, Technologies and Implications for Education, JISC TechWatch report, URL:www.jisc.ac.uk/media/documents/techwatch/tsw0701bword.doc
Peltier-Davis, Cheryl. Web 2.0, Library 2.0, Library User 2.0, Librarian 2.0: Innovative Services for Sustainable Libraries. // Computers in Libraries, 29, 10(2009), pp. 16-21.
Castells, Manuel. Internet galaksija : razmišljanja o Internetu, poslovanju i društvu. Zagreb : Naklada Jesenski i Turk : Hrvatsko sociološko društvo , 2003
Maness, Jack M. (2006), “Library 2.0 theory: Web 2.0 and its implications for libraries”, Webology, Vol. 3 No. 2, URL: www.webology.ir/2006/v3n2/a25.html
Miller, Joseph B. internet technologies and information services, Libraries Unlimited, 2009.
Stephens, Michael. Taming Technolust Ten Steps for Planning in a 2.0 World. // Library Reference and User Services, 47, 4(2008), 314-317.
Bawden, D. & Robinson, L. (2009) The dark side of information: overload, anxiety and other paradoxes and pathologies, Journal of Information Science, 35(2), 180-191.
Osposobiti studente da razumiju ulogu i zadaće knjižnica kao društvenih ustanova i javnih prostora, da mogu razlikovati zadaće pojedinih vrsta knjižnica, da razumiju cilj osnivanja pojedinih službi i usluga, da znaju planirati i organizirati rad u knjižnici i da mogu procijeniti uspješnost pojedinih službi i usluga.
Sadržaj:
Građa, zbirka, knjižnica: tumačenje i razgraničenje pojmova. Obrazovna, informacijska i kulturna zadaća knjižnica. Vrste knjižnica - nacionalne, narodne, školske, specijalne, visokoškolske. Ciljevi, zadaće i poslanja knjižnica. Organizacija knjižničnog poslovanja. Knjižnično zakonodavstvo. Kvalitativni i kvantitativni standardi. Mjerenje izvedbe. Knjižnični dokumenti. Marketing. Suradnja s drugim ustanovama i organizacijama. Knjižničarstvo kao struka, stručne udruge.
Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti Ivana Lučića 3, 10000 Zagreb Tel: 01/4092302, primanje poziva 14.00-15.30 Fax: 01/4092438 Fax Filozofskog fakulteta: 01/6156879