Nastavna djelatnost
Osnivanjem Odsjeka 1981. godine, spajanjem dviju katedri (Katedre za bibliotekarstvo čiji je predstojnik profesorica dr. sc. Ljerka Markić-Čučuković i Katedre za informatologiju čiji je predstojnik profesor dr. sc. Bulcsú László) počinje zajednički studij informacijskih znanosti. Jasno je da su svojim jakim intelektualnim potencijalom dvoje prvih predstojnika ostavili svoj osobni pečat i utjecali na oblikovanje studija. Oboje su imali iskustvo studija i boravka izvan zemlje, pratili su oblikovanje studija vani i vraćali se s idejama koje su ugrađivali u program studija na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Vidljivo je to i iz silabusa programa iz 1981. godine koji anticipiraju model obrazovanja kakav je bio na sveučilištima na kojima su boravili. Doktorica Markić-Čučuković boravi u Europi i SAD-u gdje se susrela s programima bibliotekarskih škola i smatrala je da na studiju trebaju raditi nastavnici koji su i praktičari, tako onda silabusi pojedinih predmeta oslikavaju potrebna znanja i vještine za rad kroz predavanja i vježbe koje se obavljaju u najboljim knjižnicama. Ponuđeni su predmeti iz bibliotečnog poslovanja, katalogizacije, klasifikacije, bibliografije, povijesti knjižnica i knjige, predmeti vezani za poslovanje pojedinih vrsta knjižnica kao što su specijalne knjižnice, sveučilišne knjižnice, školske i narodne knjižnice i informacijska služba. U programu je posebno istaknuta praksa koju studenti trebaju obaviti u nekoj od knjižnica. Profesor je László već za svoga boravka na Sveučilištu u Chicagu, gdje se nudio jednogodišnji studij informacijskih znanosti (uz mogući doktorat ako se ispune opći uvjeti), shvatio da se u tehnološki razvijenome svijetu već šezdesetih godina 20. stoljeća pojavljuje studij informacijskih znanosti. Tako na Katedri za informatologiju u tom prvom programu vidimo predmete koje je profesor László vidio na studiju u Chicagu i smatrao je da ih treba imati i studij u Zagrebu. Ponuđeni su predmeti iz računarskih sustava, numeričkih postupaka, umjetne inteligencije, strojne obrade jezika, operacijske analize, numeričke matematike, statističkih metoda, računa vjerojatnosti i algebarske logike.
Na mnogim fakultetima u Zagrebu tih godina (1981.-1984.) pojedini su profesori već usmjeravali djelatnost u pojedinim predmetima prema računalnoj obradi. Bili su to Ekonomski fakultet, Elektrotehnički fakultet, Filozofski fakultet, Fakultet za fizičku kulturu, Prirodoslovno-matematički fakultet, Referalni centar Sveučilišta u Zagrebu i Sveučilišni računski centar. Uviđajući da je potrebno organizirano četverogodišnje obrazovanje, na Filozofskom fakultetu kreću rasprave o osnivanju odsjeka koji bi okupio studije disciplina.
Anketa koja je napravljena pokazala je da Filozofski fakultet već raspolaže s najvećim brojem predmeta informacijskoga sadržaja. Tu je bila filozofija (s formalnom logikom), fonetika (s teorijom informacije), komparativna književnost (s knjižničarstvom), lingvistika (s matematičkom lingvistikom), pedagogija (s programiranim učenjem), povijest (s arhivistikom), povijest umjetnosti (s muzeologijom), psihologija (sa statistikom) te sociologija (s metodama istraživanja).
Kako je već postojao studj dviju disciplina, uz te dvije discipline (bibliotekarstvo, informatologija) na inicijativu prof. Lászla počinje i oblikovanje studija koji će 1984. godine postati studij informatologije sa smjerovima arhivistika, bibliotekarstvo, muzeologija i opća informatologija. Studij okuplja najznačajnije profesore – prof. dr. sc. Ivu Maroevića dobiva za organizaciju i uspostavu programa studija muzeologije i prof. dr. sc. Ivana Kampuša kao predstojnika katedre za arhivistiku. Oni su tada nakon zajedničkog studija prvih dviju godina trebali sa svim nastavnicima Odsjeka organizirati nastavu smjerova. Iz arhivskog materijala vidljivo je da Odsjek tada ima Katedru za bibliotekarstvo, Katedru za arhivistiku, Katedru za pismene sustave i Katedru za dokumentalistiku.
U nastavku donosimo plan studija iz 1984. godine.[1]
Plan studija iz 1984. godine
Obrazovni profil:
PROFESOR INFORMATOLOGIJE
sa smjerovima:
OPĆA INFORMATOLOGIJA
BIBLIOTEKARSTVO
ARHIVISTIKA
MUZEOLOGIJA
Djelatnosti u kojima se javlja profil: kultura, znanost, privreda, obrazovanje, izdavačka djelatnost, novinarstvo, prosvjeta, javno informiranje.
Minimalni uvjeti za uključivanje u proces obrazovanja: III. ili IV. stupanj stručne spreme.
Potrebno radno iskustvo za uključivanje u obrazovni proces nije potrebno.
Profesor informatologije samostalan je u radu u zanimanjima VII. stupnja složenosti rada.
Zadaci pri obrazovanju slušača su stjecanje znanja iz nenumeričkih primjena u lingvističkim, sociološkim, pedagoškim, komunikacijskim i informacijsko-dokumentacijskim sustavima s ciljem da se uključe kao kvalificirani stručnjaci u neku od spomenutih djelatnosti.
U III. i IV. godinu smjerova studija informatologije mogu se upisivati i studenti koji imaju uvjete za upis u V. semestar bilo kojeg fakultetskog studija, odnosno diplomirani studenti bilo kojeg fakulteta. Uvjet za završetak dodatnih studija smjerova jesu položeni propisani uvjeti za dvogodišnji dodatni studij i diploma VII/1 stupnja stručne spreme.
Studenti koji upisuju studije smjerova kao dodatne studije slušaju samo predmete smjerova bez metodike i zajedničkih predmeta studija informatologije. Ovi studenti obavezno upisuju i sljedeće predmete iz I. odnosno II. godine studija informatologije:
- Znanost o informaciji i komunikaciji
- Teorija sistema s teorijom informacijskih sistema
- Oblikovanje baza podataka
Promjene u obrazovnom profilu odvijat će se u skladu s promjenama u znanosti i tehnologiji te potrebama društva.
Prijedlog je obrazovnoga profila izradio Odsjek za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
NASTAVNI PLANOVI
Obrazovni profil
PROFESOR INFORMATOLOGIJE
Studijska grupa INFORMACIJSKE ZNANOSTI
Četverogodišnji dvopredmetni studij
I. godina
Izvođač/i |
Naziv kolegija |
Satnica I. semestar (P/V) |
Satnica II. semestar (P/V) |
dr. sc. Josip Obradović, red. prof. dr. sc. Predrag Zarevski, doc. |
Socijalna psihologija |
2+0 |
2+0 |
dr. sc. Bulcsú László, v. pred. |
Osnovi informatike |
2+2 |
0+2 |
dr. sc. Bulcsú László, v. pred. |
Teorija sistema s teorijom informacijskih sistema |
2+0 |
|
dr. sc. Božidar Tepeš, doc. (vanjski suradnik) |
Matematika |
1+1 |
0+1 |
Goran Švob, zn. asist. |
Osnovi logike |
2+0 |
|
mr. sc. Eleonora Pilković, zn. asist. Damir Boras, dipl. ing., asist. |
Metode programiranja i programski jezici |
1+1 |
1+1 |
10 |
11 |
||
Zajedničke stručne programske osnove |
4+0 |
3+0 |
|
Engleski kao OPO |
0+2 |
0+2 |
|
Opće programske osnove (bez stranog jezika) |
6+0 |
6+0 |
|
Drugi glavni predmet |
10 |
10 |
|
Ukupno |
32 |
32 |
II. godina
Izvođač/i |
Naziv kolegija |
Satnica III. semestar (P/V) |
Satnica IV. semestar (P/V) |
mr. sc. Wanda Jurišić-Kette, v. pred. |
Strukturiranje i organiziranje informacija |
2+0 |
|
mr. sc. Wanda Jurišić-Kette, v. pred. |
Informacijsko-dokumentacijski sistemi |
2+0 |
|
dr. sc. Božidar Tepeš, doc. (vanjski suradnik) |
Statistika |
1+1 |
|
dr. sc. Ivo Škarić, red. prof. |
Znanost o informaciji i komunikaciji |
2+2 |
0+2 |
mr. sc. Wanda Jurišić-Kette, v. pred. |
Oblikovanje baza podataka |
2+0 |
|
mr. sc. Eleonora Pilković, zn. asist. Damir Boras, dipl. ing., asist. |
Metode programiranja i programski jezici |
0+2 |
0+2 |
10 |
8 |
||
Zajedničke stručne programske osnove |
6+0 |
7+0 |
|
Engleski kao OPO |
0+2 |
0+2 |
|
Opće programske osnove (bez stranog jezika) |
6+0 |
6+0 |
|
Drugi glavni predmet |
8 |
9 |
|
Ukupno |
32 |
32 |
Nastavni plan:
SMJEROVI ZA PROFIL PROFESOR INFORMATOLOGIJE U III. i IV. GODINI STUDIJA
Smjer: OPĆA INFORMATOLOGIJA
III. godina
Izvođač/i |
Naziv kolegija |
Satnica V. semestar (P/V) |
Satnica VI. semestar (P/V) |
mr. sc. Eleonora Pilković, zn. asist. Damir Boras, dipl. ing., asist. |
Metode programiranja i programski jezici |
1+1 |
1+1 |
mr. sc. Jadranka Lasić-Lazić, zn. asist. |
Teorija klasifikacije |
2+0 |
|
Predmeti smjera: |
|||
dr. sc. Bulcsú László, v. pred. |
Algebarska lingvistika |
2+2 |
2+2 |
Nastava s primjenom računala |
1+1 |
||
dr. sc. Ivan Cesar, izv. prof. |
Društveno-humanističke strojne obrade |
2+0 |
|
dr. sc. Božidar Tepeš, doc. (vanjski suradnik) |
Matematika |
1+1 |
1+1 |
mr. sc. Wanda Jurišić-Kette, v. pred. |
Jezični procesori |
2+0 |
2+0 |
dr. sc. Dubravko Škiljan, red. prof. |
Semiologija i komunikacija |
2+0 |
|
dr. sc. Bulcsú László, v. pred. Damir Boras, dipl. ing., asist. |
Uvod u programiranje umjetne inteligencije |
2+0 |
|
Izborni kolegiji |
2 |
||
16 |
16 |
||
Drugi glavni predmet |
14 |
14 |
|
Ukupno |
30 |
30 |
IV. godina
Izvođač/i |
Naziv kolegija |
Satnica VII. semestar (P/V) |
Satnica VIII. semestar (P/V) |
Osnovi računarske tehnike |
2+0 |
||
mr. sc. Wanda Jurišić-Kette, v. pred. |
Mreže baza podataka |
2+0 |
|
Predmeti smjera: |
|||
dr. sc. Vladimir Ivir, red. prof. |
Strojno razumijevanje teksta |
2+0 |
|
dr. sc. Željko Bujas, red. prof. |
Strojna obrada jezičnih podataka |
1+1 |
|
dr. sc. Bulcsú László, v. pred. |
Informacijske metode u kriptologiji |
1+1 |
1+1 |
dr. sc. Božidar Tepeš, doc. (vanjski suradnik) |
Matematika |
1+1 |
|
mr. sc. Wanda Jurišić-Kette, v. pred. |
Poredba umjetnih jezika |
2+0 |
|
Izrada završne radnje |
0+4 |
||
Izborni kolegiji |
2 |
4 |
|
Metodika |
2 |
2 |
|
16 |
14 |
||
Drugi glavni predmet |
14 |
14 |
|
Ukupno |
30 |
28 |
Nastavni plan:
Smjer: BIBLIOTEKARSTVO
III. godina
Izvođač/i |
Naziv kolegija |
Satnica V. semestar (P/V) |
Satnica VI. semestar (P/V) |
mr. sc. Eleonora Pilković, zn. asist. Damir Boras, dipl. ing., asist. |
Metode programiranja i programski jezici |
1+1 |
1+1 |
mr. sc. Jadranka Lasić-Lazić, zn. asist. |
Teorija klasifikacije |
2+0 |
|
Predmeti smjera: |
|||
mr. sc. Tatjana Aparac-Gazivoda, zn. asist. |
Osnove bibliotekarstva i bibliotečno poslovanje |
2+1 |
2+1 |
mr. sc. Aleksandra Horvat, zn. asist. |
Bibliotečni katalozi u teoriji i praksi |
3+2 |
0+2 |
dr. sc. Aleksandar Stipčević, izv. prof. |
Povijest knjige i knjižnica |
2+0 |
|
dr. sc. Josip Obradović, red. prof. |
Sociologija knjige i čitanja |
2+0 |
|
II strani jezik |
0+2 |
0+2 |
|
Izborni kolegiji |
4 |
||
16 |
15 |
||
Drugi glavni predmet |
14 |
14 |
|
Ukupno |
30 |
29 |
IV. godina
Izvođač/i |
Naziv kolegija |
Satnica VII. semestar (P/V) |
Satnica VIII. semestar (P/V) |
Osnovi računarske tehnike |
2+0 |
||
mr. sc. Wanda Jurišić-Kette, v. pred. |
Mreže baza podataka |
2+0 |
|
Predmeti smjera: |
|||
mr. sc. Ljerka Filaković |
Klasifikacija i klasifikacijski sustavi |
1+1 |
1+2 |
mr. sc. Aleksandra Horvat, zn. asist. |
Bibliografija |
2+1 |
|
mr. sc. Dora Sečić, zn. asist. (vanjski suradnik, NSB) |
Informacijske službe |
2+1 |
|
mr. sc. Vera Dadić (vanjski suradnik) |
Zaštita bibliotečne građe i osnove reprografske i mikrografske tehnike |
2+0 |
|
II strani jezik |
0+2 |
||
Izborni kolegiji |
2 |
2 |
|
Metodika |
2 |
2 |
|
Izrada završne radnje |
0+4 |
||
15 |
16 |
||
Drugi glavni predmet |
14 |
14 |
|
Ukupno |
29 |
30 |
Nastavni plan
Smjer: ARHIVISTIKA
III. godina
Izvođač/i |
Naziv kolegija |
Satnica V. semestar (P/V) |
Satnica VI. semestar (P/V) |
mr. sc. Eleonora Pilković, zn. asist. Damir Boras, dipl. ing., asist. |
Metode programiranja i programski jezici |
1+1 |
1+1 |
mr. sc. Jadranka Lasić-Lazić, zn. asist. |
Teorija klasifikacije |
2+0 |
|
Predmeti smjera : |
|||
dr. sc. Vladimir Vratović, red. prof. dr. sc. Gertruda Poslt-Božić |
Latinski ili njemački za arhiviste |
1+1 |
1+1 |
Arhivistika |
2+2 |
2+2 |
|
dr. sc. Ivan Kampuš, red. prof. |
Povijest institucija |
2+0 |
2+0 |
Sistem kancelarijskog poslovanja |
2+0 |
2+0 |
|
Izborni kolegiji |
2 |
4 |
|
16 |
16 |
||
Drugi glavni predmet |
14 |
14 |
|
Ukupno |
30 |
30 |
IV. godina
Izvođač/i |
Naziv kolegija |
Satnica VII. semestar (P/V) |
Satnica VIII. semestar (P/V) |
Osnovi računarske tehnike |
2+0 |
||
mr. sc. Wanda Jurišić-Kette, v. pred. |
Mreže baza podataka |
2+0 |
|
Predmeti smjera: |
|||
dr. sc. Vladimir Vratović, red. prof. dr. sc. Gertruda Poslt-Božić |
Latinski ili njemački za arhiviste |
1+1 |
1+1 |
Arhivistika |
2+2 |
2+2 |
|
Sistem kancelarijskog poslovanja |
2+0 |
2+0 |
|
dr. sc. Josip Lučić (vanjski suradnik) |
Historijska geografija s kartografijom |
2+0 |
|
dr. sc. Tomislav Raukar, izv. prof. |
Povijesni izvori |
2+0 |
|
Metodika |
2 |
2 |
|
Izrada završne radnje |
0+4 |
||
16 |
16 |
||
Drugi glavni predmet |
14 |
14 |
|
Ukupno |
30 |
30 |
Nastavni plan
Smjer: MUZEOLOGIJA
III. godina
Izvođač/i |
Naziv kolegija |
Satnica V. semestar (P/V) |
Satnica VI. semestar (P/V) |
mr. sc. Eleonora Pilković, zn. asist. Damir Boras, dipl. ing., asist. |
Metode programiranja i programski jezici |
1+1 |
1+1 |
mr. sc. Jadranka Lasić-Lazić, zn. asist. |
Teorija klasifikacije |
2+0 |
|
Predmeti smjera: |
|||
Uvod u muzeologiju |
1+1 |
1+1 |
|
dr. sc. Ivo Maroević, izv. prof. |
Muzejske zbirke |
2+2 |
2+2 |
Zaštita muzejskih zbirki |
2+2 |
2+2 |
|
Izborni kolegiji |
2 |
4 |
|
16 |
16 |
||
Drugi glavni predmet |
14 |
14 |
|
Ukupno |
30 |
30 |
IV. godina
Izvođač/i |
Naziv kolegija |
Satnica VII. semestar (P/V) |
Satnica VIII. semestar (P/V) |
Osnovi računarske tehnike |
2+0 |
||
mr. sc. Wanda Jurišić-Kette, v. pred. |
Mreže baza podataka |
2+0 |
|
Predmeti smjera: |
|||
dr. sc. Ivo Maroević, izv. prof. |
Izložbe |
2+2 |
2+0 |
Muzej i publika |
2+1 |
2+1 |
|
dr. sc. Ivo Maroević, izv. prof. |
Muzejska institucija |
2+1 |
2+1 |
Muzej u samoupravnom socijalističkom društvu |
2+0 |
||
Metodika |
2 |
2 |
|
Izrada završne radnje |
0+4 |
||
16 |
16 |
||
Drugi glavni predmet |
14 |
14 |
|
Ukupno |
30 |
30 |
Nastavni plan
IZBORNI KOLEGIJI ZA PROFIL PROFESOR INFORMATOLOGIJE
Izvođač/i |
Naziv kolegija |
Satnica (P/V) |
Društveno-humanističke strojne obrade |
1+1 |
|
dr. sc. Nadežda Čačinović-Puhovski, doc. |
Infoestetika |
2+0 |
Vera Mudri-Škunca, v. pred. (vanjski suradnik) |
Narodne biblioteke |
2+0 |
Poredba umjetnih jezika |
1+1 |
|
dr. sc. Bulcsú László, v. pred. |
Prirodni i umjetni jezici |
1+1 |
Programiranje u strojnom jeziku |
0+2 |
|
dr. sc. Radmila Prišlin, doc. |
Psihologija čitanja i korisnika |
2+0 |
dr. sc. Damir Kalogjera, red. prof. |
Sociolingvistika |
2+0 |
Specijalne biblioteke |
2+0 |
|
Strojna obrada jezičnih podataka |
1+1 |
|
dr. sc. Stjepan Rodek, doc. |
Strojna obrada odgojno-obrazovnih podataka |
1+1 |
dr. sc. Josip Obradović, red. prof. |
Strojna obrada podataka u društvenim znanostima |
1+1 |
Strojno razumijevanje teksta |
1+1 |
|
mr. sc. Tatjana Aparac-Gazivoda, zn. asist. |
Sveučilišne biblioteke |
2+0 |
mr. sc. Jadranka Lasić-Lazić, zn. asist. |
Školske biblioteke |
2+0 |
dr. sc. Eduard Hercigonja, red. prof. |
Uvod u pismene sustave |
1+1 |
dr. sc. Eduard Hercigonja, red. prof. |
Uvod u slavenske pismene sustave |
2+0 |
Program studija, tijekom trideset godina svoga postojanja, doživljavao je promjene koje su slijedile i promjene u informacijsko komunikacijskoj tehnologiji, razvoju pojedinih disciplina i razvoju obrazovanja uopće. Danas se studij informacijskih znanosti odvija prema Bolonjskom sustavu s kojim je zasigurno doživio najznačajnije promjene. Pri izradi novoga programa Odsjek je programski nastojao pratiti slične studije u svijetu.
Znanja se i vještine potrebne za izvođenje nastave usklađuju s europskim normama prema zahtjevima novoga načina studiranja. Nastavno je osoblje uključeno u domaće i međunarodne projekte uz potporu Ministarstva znanosti, tehnologije i športa Republike Hrvatske.
U tome prednjače mlađi naraštaji nastavnoga osoblja koje svoju izobrazbu dopunjavaju na američkim i europskim sveučilištima. Međunarodna suradnja u vidu razmjene studenata i profesora, sudjelovanje na konferencijama i radionicama vezanima za studij, ukazuje da Odsjek ravnopravno sudjeluje u razvoju informacijskih znanosti.
Nadalje se njeguje međuodsječna suradnja i čuva zajednička društveno-humanistička i znanstvena zasada Filozofskoga fakulteta na kojoj se temeljilo osnivanje studija.
Na Odsjeku za informacijske i komunikacijske znanosti danas djeluju katedre za arhivistiku i dokumentalistiku, bibliotekarstvo, društveno-humanističku informatiku, knjigu i nakladništvo, leksikografiju i enciklopediku, medije i komunikologiju, muzeologiju i upravljanje baštinom te organizaciju znanja. Program studija od 2005. godine organiziran je kao jedinstveni prediplomski studij nakon kojega slijede četiri diplomska studija.
To su naočigled raznolike struke, ali ih sve zajedno veže zajednička potka – stručno znanje kao proizvod informacijske tehnologije:
- Arhivistika i dokumentalistika – digitalni arhiv s namjenom čuvanja sve vrste arhivskoga gradiva bez obzira o kojem se nosaču radi i kada je nastalo. Gradivo se digitalizira, arhivi povećavaju bez prostornoga širenja, gradivom se upravlja u elektroničkom obliku (engl. document and records management), ističe se problematika (dugo)trajnog očuvanja elektroničkoga gradiva (engl. long-term preservation).
- Bibliotekarstvo – digitalna knjižnica za pristup knjižničnoj građi u najširem smislu, izgradnja mrežnih pomagala za opis, pohranu, pristup, pretragu i vrjednovanje građe. Digitalne se knjižnice izdvajaju kao posebna mrežna služba zbog uvriježena obrasca o posebnosti knjižnične građe. Knjiga je, povijesno gledajući, prvi masovni proizvod informacijske tehnologije.
- Društveno-humanistička informatika – izgradnja i oblikovanje obavijesnoga prostora (engl. information space), uspostava mrežnih službi (engl. network services) za pristup i upravljanje mrežnim sadržajima (engl. network resources, information management).
- Knjiga i nakladništvo – znanja i vještine za primjenu informacijske tehnologije u proizvodnji predmeta znanja za digitalne knjižnične, arhivske i muzejske zbirke.
- Leksikografija i enciklopedika – digitalni ustroj jezičnoga blaga i cjelokupnoga činjeničnoga znanja ljudskoga roda. Budući da su nosači znanja oduvijek bile knjige, one su i dalje cijenjeni predmeti znanja zajedno s knjižničarskom znanošću koja njima rukuje.
- Mediji i komunikologija – predstavljaju interdisciplinarno područje koje, zbog napretka tehnologije i utjecaja na društvo, ima utjecaja na gotovo sva područja ljudskog djelovanja. Katedra za medije i komunikologiju dobila je tako zadaću razviti i ponuditi predmete koji bi pokrili teorijska i praktična znanja na području digitalne, medijske i informacijske pismenosti, u skladu s globalnim utjecajem medija danas.
- Muzeologijai upravljanje baštinom – digitalni muzej s namjenom predstavljanja i opisa muzejskih predmeta. Svjetske muzejske zbirke u digitalnu obliku čuvaju materijalnu i posredno duhovnu baštinu čovječanstva. U informacijskim se znanostima smatra da svaki zamisliv predmet može biti nosač obavijesti ili informacije. Muzejski predmeti izravan su dokaz te tvrdnje.
- Organizacija znanja – obuhvaća metodologiju navedenih područja i predmete znanja opisuje i prikazuje prateći razvoj područja i tehnologije. Držimo da će upravo organizacija znanja u neku ruku sva ova područja objediniti, tj. izgraditi prihvatljivu zajedničku okosnicu. Proučavanju će se i poučavanju o predmetima znanja moći u budućnosti pristupati na sličan način bez obzira radi li se o arhivskome gradivu, knjižničnoj građi, muzejskim predmetima ili mrežnoj službi.
Okosnica se pristupa obrazovanju informacijskoga stručnjaka temelji na:
- vještinama pretraživanja (engl. information retrieval, IR) i procjena za izbor obavijesti (engl. information extraction, IE),
- primjeni međunarodnih standarda za označivanje predmeta znanja i njihovo okupljanje u digitalne zbirke (engl. web application formats, web standards, metadata digitalization standards),
- oblikovanju baza znanja (engl. knowledge database),
- strojnoj obradi prirodnoga jezika i jezičnima tehnologijama (engl. natural language processing, text segmentation, natural language generation, speech recognition, text-to-speech synthesis),
- ontologiji ili bazi znanja o informacijskim znanostima koje sada shvaćamo kao razvrstavanje (engl. categorization) informacija u tematske razretke koji su još uvijek posebno imenovani kao arhivistika, bibliotekarstvo, dokumentalistika, muzeologija, leksikografija itd.
Svaki se tematski razredak može pretraživati ako je predmet znanja opisan propisanim i dogovorenim međunarodnim komunikacijsko-tehnološkim standardima i tim načinom biva dijelom informacijskoga prostora (engl. information space).
Plan studija koji je dobio dopusnicu, svake godine biva promijenjen 20%, što minimalno osigurava promjene u tako propulzivnom području.
Bolonjski studij informacijskih znanosti
U okruženju europske i globalne informacijske povezanosti bilo koja profesija, a naročito profesija informacijskog stručnjaka, ne može se poučavati izdvojeno od svjetskih trendova. Nastavni program na Odsjeku za informacijske i komunikacijske znanosti mora se mijenjati u skladu sa svjetskim promjenama čak i kada predmnijevamo da će one u Hrvatskoj biti prisutne tek za nekoliko godina. I naposljetku, jedan od razloga zbog kojih nastojimo obrazovati moderne i dobro pripremljene stručnjake jest i nastojanje da se kao Odsjek približimo međunarodnim akademskim i profesionalnim standardima. Tako je i program koji je nastao nakon uvođenja Bolonjskog sustava imao zadaću približiti nas tim međunarodnim akademskim i profesionalnim standardima.
Trideset godina nastavničkoga i istraživačkoga rada uzajamno se dopunjava i omogućuje daljnje i buduće plodonosno sudjelovanje u razvoju informacijskih znanosti. Praćenje razvoja studija kroz pojedine predmete te kroz broj novih nastavnika od osnutka do danas, jasno pokazuje koliko se studij proširio, ne samo kvantitativno ,već i kvalitativno. Velikim brojem izbornih predmeta i predmeta koje je moguće izabrati iz skupa izbornih predmeta koje nudi fakultet i iz skupa izbornih predmeta koje nudi Sveučilište, dobila se mogućnost da svaki student stvarno sudjeluje u svom oblikovanju kroz taj izbor. Iz biografije i izbora bibliografskih jedinica svakog nastavnika i posebno pročelnikâ Odsjeka, može se iščitati doprinos svakoga. Svaki je pročelnik Odsjeka nakon profesora Lászla ostavio trag. No glavnu smjernicu svakako je dao profesor Bulcsú László.