Naziv kolegija:Osnove muzejske komunikacije
Nastavnik: prof. dr. sc. Žarka Vujić
Opis kolegija: 3 ECTS boda (zajedno s kolegijem Muzejske izložbe 6 bodova)
Trajanje: 1 (zimski) semestar
Status: obvezni kolegij struke
Oblik nastave: 1 sat predavanja i 1 sat seminara tjedno
Ispit: seminarski rad + usmena provjera
Sadržaj:
Komunikacijski proces općenito; Javno komuniciranje - verbalno i neverbalno komuniciranje - suvremeno govorništvo; Komunikacija u baštinskom okolišu - muzeološka funkcija komunikacije; Baštinske profesije koje sudjeluju u oblikovanju i organiziranju komunikacije u muzeju; Kodeks etike u odnosu na komuniciranje; Oblici komunikacije u muzeju - od općih i zajedničkih svim kulturnim ustanovama do izložbe kao najimanentnijeg oblika; Komunikacija edicijom i svi njeni oblici u muzeju (publikacije muzeja); Publiciranje kao postupak; Komuniciranje izložbom: definicija i tipologija izložaba - stalni postav: koncepcija/sinopsis vs. scenarij - povremena izložba – putujuća izložba; Interpretacija kao najznačajnije komunikacijsko oruđe muzeja
Cilj:
Razumjeti proces komunikacije općenito, u baštinskim ustanovama i napose u muzejima; usvojiti dosege znanja u okviru muzeološke funkcije komunikacije, osobito sve oblike komuniciranja u muzejima, a koje koriste i ostale baštinske ustanove; razumjeti i ovladati postupkom interpretacije
Obvezna literatura:
1. Maroević, I. Komunikacija. u: Uvod u muzeologiju. Zagreb: Zavod za informacijske studije, 1993, str. 199-259.
2. Muzejske publikacije. Muzejska publikacija i novi mediji /Tema broja/ Informatica museologica, br. 3-4, 2001, str. 6-116.
* ostali materijal pripremljen tijekom izvođenja nastave
Naziv kolegija: Dokumentacija u muzejima II
Nastavnik: Dr. sc. Goran Zlodi, docent
ECTS-bodovi: 3
Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar (zimski)
Status: obvezatni kolegij struke
Oblik nastave: 1 sat predavanja i 1 sat vježbi na tjedan
Uvjeti: bez uvjeta
Ispit: usmeni
Ocjena: Završna ocjena temelji se na radu tijekom semestra, uspješnosti i zalaganju studenta na predavanjima i vježbama te uspjehu na kolokviju i usmenom ispitu.
Ciljevi kolegija: Osposobljavanje studenata za kvalitetno dokumentiranje u muzejima u računalnom okruženju, te praktično usvajanje ključnih dokumentacijskih principa. Napredno poznavanje postupaka strukturiranja nazivlja putem klasifikacija i tezaurusa. Razumijevanje opisa na razini zbirke.
Praćenje kvalitete i uspješnosti predmeta: Evaluacija će se provesti metodom ankete na kraju semestra.
Sadržaj kolegija:
1. Uvodno predavanje
2. Dokumentacijsko nazivlje – uvodne teme
3. Dokumentacijsko nazivlje – tezaurusi
4. Dokumentacijsko nazivlje – klasifikacije
5. Upravljanje nazivljem u globalnom internetskom okruženju (Linked Data)
6. Primarna muzejska dokumentacija i projekti digitalizacije – 1. dio
7. Primarna muzejska dokumentacija i projekti digitalizacije – 2. dio
8. Sekundarna muzejska dokumentacija i projekti digitalizacije
9. Opis na razini zbirke
10. Opis na razini zbirke u internetskom okružju
11. Prilagodba primarne muzejske dokumentacije za komunikaciju u internetskom okružju
12. Prilagodba sekundarne muzejske dokumentacije za komunikaciju u internetskom okružju
13. Muzejska dokumentacija i pripadajuće sheme metapodataka
14. Muzejska dokumentacija i formalne ontologije
15. Kolokvij
Obvezna literatura:
1. Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja muzejske dokumentacije o muzejskoj građi (NN 108/02) [Dostupno na: http://www.nn.hr/clanci/sluzbeno/2002/1751.htm]
2. Vujić, Žarka. Što je ICONCLASS i možemo li ga primijeniti u našim muzejima i galerijama? // MDC - Bilten o informatizaciji muzejske djelatnosti. 1-4, (1998).
3. Vujić, Žarka; Zlodi, Goran. Opis na razini zbirke na primjeru Strossmayerove galerije u Zagrebu. // 7. seminar Arhivi, knjižnice, muzeji : mogućnost suradnje u okruženju globalne informacijske infrastrukture. Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2004. 69-79 [Dostupno na: http://dzs.ffzg.hr/text/Vujic_Zlodi_2003.htm]
4. Poglavlje „Podatkovni standardi za sadržaj i vrijednost podataka“ str. 55-68. iz Zlodi, Goran. Muzejska vizualna dokumentacija u digitalnom obliku. Zagreb : Muzejski dokumentacijski centar, 2004, 105 str.
[Dostupno na: http://www.mdc.hr/UserFiles/File/Muzeologija/muzeologija_40.pdf ]
Dopunska literatura:
1. Aitchison, Jean; Gilchrist, Alan; Bawden, David. Thesaurus construction and use : a practical manual. 4th ed. London : Aslib, 2000.
2. Vujić, Žarka; Zlodi, Goran. Nova tehnologija i pristup muzejskim zbirkama: iskustvo zagrebačkih umjetničkih muzeja i galerija. // Informatica museologica. 31 (2000), 1-2; 25-31.
3. Dokumentacija i klasifikacija muzejskih i galerijskih predmeta. //
Muzeologija. 25(1987). Zagreb : Muzejski dokumentacijski centar, str 3-117.
Naziv kolegija: Muzejske zbirke
Nastavnik: prof. dr.sc. Žarka Vujić
Opis kolegija: 3 ECTS boda
Trajanje: 1 (zimski) semestar
Status: obvezatan kolegij struke
Oblik nastave: 1 sat predavanja i 1 seminara tjedno
Ispit: seminarski rad i usmeni razgovor
(DODATNE OBAVEZE STUDENATA: nazočnost 75%predavanjima i seminarima koji će se događati i izvan zgrade PA)
Sadržaj:
Teorije sabiranja. Sinkronijski pristup sabiranju: stavovi sociologije i psihologije, karakteristike ponašanja privatnih sabirača, muški i ženski obrazac sabiranja itd;
Upravljanje muzejskim zbirkama: fizički i intelektualni dio zbirke, osobit muzejski materijal (ljudski ostaci u muzeju), problem originala kao muzejskog materijala, pojam i tipologija falsifikata, sabiranje i dokumentacija suvremenog života i predmeta - ideja i kriteriji SAMDOK-a, filozofija Collectingneta;
Istraživanje i dokumentiranje predmeta zbirke: Odnos muzeologije prema temeljnim znanstvenim disciplinama - identiteti muzejskog predmeta; Modeli istraživanja predmeta baštine; Pojam connoisseura i njegova znanja nasuprot kustosovu; Dokumentiranje muzejskih predmeta kao dio postupka istraživanja; Dokumentiranje zbirke
Prezentiranje rezultata istraživanja.
Cilj:
Proširiti saznanja i praktične vještine savladane u okviru kolegija Osnove upravljanja muzejskim zbirkama: spoznati složenost fenomena sabiranja i stvaranja zbirki kako izvan baštinskih ustanova tako i u njima; naučiti oblikovati politiku i plan sabiranja; osposobiti studente za samostalno istraživanje predmeta zbirke, kao i za kreativno prezentiranje rezultata tih istraživanja.
Obvezna literatura:
1. Cannon-Brooks, P. Nature of the collection. u: Thompson, J.M.A. (Ed.). Manual of Curatorship. Butterworths: The Museum Association, str. 115-123.
2. Cedrenius, G; Johnsdotter, M. Suvremena dokumentacija - ne samo predmeti već i ljudska bića. Informatica museologica, vol. 25, 1994, 63-68.
3. Maroević, I. Uvod u muzeologiju. Poglavlja: Zaštita i istraživanje /proučavanje. Zagreb: Zavod za informacijske studije, 1993, 169-199.
4. Ritzenthaler, M.L. i ostali. Upravljanje zbirkama fotografija. Poglavlja: 1, 3, 4. Zagreb: Hrvatski državni arhiv, 2004.
5. Vujić, Žarka; Zlodi, Goran. Nova tehnologija i pristup muzejskim zbirkama: iskustvo zagrebačkih umjetničkih muzeja i galerija. Informatica museologica. 31, 2000, str. 25-31.
ECIL
Europska konferencija o informacijskoj pismenosti - European Conference on Information Literacy (ECIL) serija je konferencija koju organiziraju Odsjek za upravljanje informacijama Sveučilišta Hacettepe iz Ankare, Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Međunarodno udruženje za informacijsku pismenost (InLitAs).