Naziv kolegija: Objektno-orijentirana analiza i razvoj aplikacija
Nastavnik: prof. dr. Zdravko Dovedan, Željko Agić
ECTS bodovi: 6
Jezik: hrvatski
Trajanje: jedan semestar
Status: izborni kolegij
Oblik nastave: 2 sata predavanja + 1 sat seminara
Uvjeti za upis kolegija: Algoritmi i strukture podataka
Ciljevi kolegija:
1. Studentima predstaviti moderni inženjerski pristup razvoju programskih rješenja, s naglaskom na objektno-orijentiranu analizu i modeliranje aplikacijskog softvera iz specifičnih korisničkih zahtjeva te potom i njegov razvoj korištenjem objektno-orijentirane programske paradigme
2. Oslanjanjem sadržaja kolegija na kvalitetno osmišljenu ponudu grupnih seminarskih zadataka, potaknuti studente da djeluju kao članovi razvojnog tima te kao takvi zajedno razvijaju i prezentiraju vlastita rješenja
3. Potaknuti studente na nadgledano samostalno učenje barem jednog novog, objektno-orijentiranog programskog jezika (C++, C#, Java) ili serverskog skriptnog jezika (PHP, ASP .NET)
Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu:
Povezati stečena znanja o implementaciji programskih rješenja (kolegiji Algoritmi i strukture podataka, Objektno i vizualno programiranje, Baze podataka, Programiranje naprednih web aplikacija, itd.) i prikazati ih u njihovom prirodnom okruženju – kao alate za ostvarenje programskih rješenja koja u najvećoj mogućoj mjeri udovoljavaju specifičnim korisničkim zahtjevima
Korištene metode:
1. Klasična predavanja i seminari, sa svrhom pojašnjenja osnovnih teorijskih postavki: tijek razvoja softvera, modeliranje, objektno-orijentirane metode i programski jezici
2. Izrada grupnih seminarskih radova s kontinuiranim prezentiranjem tijeka izrade na predefiniranim kontrolnim točkama; metoda je odabrana jer na vrlo sličan način funkcionira i razvoj programskih rješenja u poslovnom svijetu
Sadržaj kolegija:
Programsko inženjerstvo kao disciplina. Razvojni ciklus računalnih aplikacija. Pojam i opći principi modeliranja. Metode modeliranja svojstvene razvoju računalnih aplikacija. Od korisničkih zahtjeva ka logičkom modelu: objektno-orijentirani pristup. UML – jezik OO modeliranja. Osnovni elementi UML jezika. Dinamika objektno-orijentiranog modela: stanje, događaj, poruka. Od modela ka implementaciji: objektno-orijentirani pristup. Klasa, objekt, svojstvo, metoda. Enkapsulacija, nasljeđivanje, polimorfizam. Višestruka iskoristivost programskog koda. Razvojni uzorci (design patterns). Metode testiranja i potvrde udovoljenja korisničkim zahtjevima.
Literatura:
1. Ian Sommerville: Software Engineering. Addison-Wesley, 2006.
2. Grady Booch et al.: Object-Oriented Analysis and Design with Applications. Addison-Wesley, 2004.
3. Erich Gamma et al.: Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley, 1995.
4. Martin Fowler: UML Distilled: A Brief Guide to the Standard Object Modeling Language. Addison-Wesley, 2003.
Način polaganja ispita: seminarski radovi, usmeni ispit po potrebi
Praćenje kvalitete i uspješnosti izvedbe:
Provjera kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta vršit će se kombiniranjem unutrašnje i vanjske evaluacije. Unutrašnju evaluaciju činit će nastavnici i studenti. Evaluacija će se provesti metodom ankete na kraju semestra. Vanjsku evaluaciju realizirat ćemo prisustvovanjem kolega na predmetu i njihovom ocjenom predmeta i nastavnika.
Nastavnik: Prof. dr. sc. Daniela Živković
ECTS bodovi: 3
Status: izborni obvezni (uvjet za Digitalnu knjižnicu II)
Ispit: pismeni u obliku testa nakon predaje seminarskog rada
Sadržaj: Povijest elektroničkog nakladništva. Općenite prednosti i nedostaci e-građe. Definicija elektroničke publikacije i temeljnih pojmova karakterističnih za elektroničku građu: izdavanje, objavljivanje, izdanje, novo izdanje, nakladnik i raspačavatelj elektroničke građe. Definicija e-knjige. Formalna i intelektualna obilježja e-knjige. Čitači za e-knjige. Vrste e-knjige s obzirom na: medij, nakladnika ili proizvođača. Identifikacijske oznake i ostali metapodaci za e-knjigu. Vrednovanje e-knjiga. Zbirke e-knjiga. E-časopisi. Vrste e-časopisa. Zbirke e-časopisa. Digitalizacijski projekti u Hrvatskoj i svijetu. Digitalne zbirke kao dijelovi hibridnih i digitalnih knjižnica.
Ishodi učenja: Studenti će nakon odslušanog kolegija znati prepoznavati vrste elektroničke građe i njezina obilježja i znat će primijeniti kriterije za njezino vrednovanje.
Literatura
Mrežne stranice većih knjižnica, nakladnika i distributera elektroničke građe.
Naziv kolegija: Osnove zaštite muzejskih zbirki
Sadržaj:
Uvod, opći principi zaštite baštinskih materijalnih dobara; Etika, profesija i organizacija zaštite u Hrvatskoj; Uzroci propadanja pokretne baštine I-II; Kriptoklima i njezina regulacija I-II; Svjetlo kao najrazorniji uzročnik propadanja: karakteristike i praktične metode zaštite; Zagađenje zraka I-II; Preventivna zaštita I-II; Elementi zaštite u programu izgradnje ili uređenja muzeja; Sigurnost u muzejskim zgradama; Zaključak
Naziv kolegija: Zaštita knjižničnog i arhivskog gradiva
Nositelj i izvođač: izv. prof. dr. sc. Ana Barbarić
Izvođač: dr. sc. Helena Stublić, poslijedoktorandica
Status kolegija: izborni
Broj ECTS-bodova: 3
Jezik: hrvatski
Oblik nastave: 1 sat predavanja + 1 sat seminara
Uvjeti za upis kolegija i ulazne kompetencije: posebnih uvjeta nema
Ishodi učenja na razini kolegija: Studenti će moći prepoznati vrste i uzročnike oštećenja arhivskog gradiva i knjižnične građe, svojstva materijala i sredstava kojima je gradivo zapisano i utjecaj uzročnika oštećenja na njih. Studenti će se osposobiti za prepoznavanje vrsta oštećenja te će znati poduzeti mjere za njihovo sprečavanje i otklanjanje. Studenti će također biti osposobljeni za provođenje preventivnih mjera zaštite arhivskog gradiva i knjižnične građe te za planiranje i upravljanje sustavom zaštite.
Sadržaj: Svrha zaštite. Optimalni uvjeti čuvanja arhivskog gradiva i knjižnične građe. Materijali na kojima je zabilježeno tradicionalno arhivsko gradivo i knjižnična građa: papir ručne i strojne izrade te druge vrste papira; pergamena; koža; ostali materijali koji se susreću u dokumentima i knjigama (vosak, tkanina i dr.). Materijali strojno čitljivih zapisa: audiovizualnih (fotografija, film, mikrofilm, zvučni dokumenti) i dokumenata elektroničke obrade. Sredstva za pisanje: kineski i indijski tuševi; željezno-galna, alizarinska i anilinska crnila; različite vrste olovaka; tipkani i tiskani tekstovi. Uzroci oštećenja: fizikalno-kemijski (vlaga, toplina, svjetlo, zagađeni zrak, kiseline), biološki i mehanički. Prirodne katastrofe (požar, poplava, potres i dr.) i ratovi kao uzroci oštećivanja gradiva/građe. Uloga zgrade u zaštiti gradiva/građe. Namjenski građene i adaptirane zgrade. Organizacija prostora unutar zgrade. Spremišta, čitaonice, radni prostor i ostali prostori. Oprema. Zaštita od različitih vrsta oštećenja. Zaštita tijekom izlaganja. Planiranje mjera sigurnosti i zaštite za slučaj katastrofa i ratova. Zaštita prijenosom na druge medije (fotokopiranje, mikrofilmiranje, digitalizacija). Značenja zaštitne ambalaže u zaštiti gradiva/građe. Vrste zaštitne ambalaže. Materijali za izradu zaštitne ambalaže. Zaštita različitih vrsta gradiva/građe: pojedinačni zapisi, pečati, isprave s privješenim pečatima, knjige, novine, grafike, zemljovidi, nacrti i dr. Zaštita strojno čitljivih zapisa. Uloga uveza u zaštiti. Vrste uveza. Uloga konzerviranja i restauriranja u zaštiti gradiva/građe. Metode restauriranja. Metode masovnog konzerviranja i restauriranja u zaštiti gradiva/građe: masovna dezinfekcija, neutralizacija i restauriranje kalanjem. Kriteriji za osnivanje restauratorskih radionica i foto-laboratorija. Značenje dokumentiranja konzervatorsko-restauratorskih radova. Prioriteti za zaštitu.
Studentske obaveze: redovito pohađanje nastave, seminarski rad i usmeni ispit
Praćenje kvalitete i uspješnosti kolegija: studentska anketa
Obvezna literatura
Dodatna literatura
ECIL
Europska konferencija o informacijskoj pismenosti - European Conference on Information Literacy (ECIL) serija je konferencija koju organiziraju Odsjek za upravljanje informacijama Sveučilišta Hacettepe iz Ankare, Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Međunarodno udruženje za informacijsku pismenost (InLitAs).