Naziv kolegija: Povijest knjige i knjižnica
Nositelj: dr. sc. Ivana Hebrang Grgić, doc.
Izvođač: dr. sc. Ivana Hebrang Grgić, doc.
ECTS-bodovi: 3
Jezik: Hrvatski
Trajanje: jedan semestar (zimski)
Status: obvezatni i izborni kolegij
Oblik nastave: 1 sat predavanja i 1 sat seminara (1/1/0)
Uvjeti za upis kolegija: nema
Cilj kolegija: Stjecanje znanja o povijesti pisma, knjige, knjižnica, čitanja i knjižničarstva, te razumijevanje njihovog povijesnog razvoja.
Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: Stečena znanja pružaju opći uvid u povijest knjige i knjižnica i predstavljaju osnovu za produbljivanje specifičnih znanja u području knjižničarstva.
Korištene metode: Izlaganja i rasprave unutar predavanja, uz uporabu računala, iznošenje vlastitog mišljenja, kritičko razmatranje različitih gledišta, poticanje zanimanja i aktivnosti u skladu s aktualnim temama u novom, medijskom okruženju.
Sadržaj kolegija: 1. Srednji istok: Šumerani, Babilonci, Feničani, Židovi, Egipat 2. Daleki istok: Kina, Indija 3. Grčko-rimski svijet 4. Europsko srednjovjekovlje 5. Pretkolumbovske civilizacije Amerike 6. Humanizam i renesansa 7. Počeci tiskarstva u Europi 8. Od renesanse do Francuske revolucije 9. Od Francuske revolucije do Prvog svjetskog rata 10. Od Prvog svjetskog rata do danas 11. Periodičke publikacije 12. Čitanje 13. Cenzura 14. Knjižničarstvo 15. Ponavljanje
Literatura:
Aktualni popis literature nalazi se na Omegi.
Način polaganja ispita:
Uvjet za pristupanje ispitu je rad izložen u usmenom obliku tijekom seminara, najkasnije dva tjedna prije semestra.
Ukupna ocjena sastoji se od tri dijela: 1/3 čini provjera znanja stečenog tijekom nastave, 1/3 ocjena rada te 1/3 ocjena zalaganja na seminaru.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta:
Provjera kakvoće i uspješnosti izvedbe predmeta vršit će se kombiniranjem unutrašnje i vanjske evaluacije. Unutrašnju evaluaciju činit će nastavnici i studenti. Evaluacija će se provesti metodom ankete na kraju semestra. Vanjska evaluacija podrazumijeva prisustvovanje kolega na satovima i njihovu ocjenu predmeta i nastavnika.
Naziv kolegija: Uvod u muzeologiju
ECTS: 6
Predavač: prof. dr. sc. Žarka Vujić
Oblik nastave: 2 sata predavanja i 2 seminara tjedno
Ispit: pismeni i usmeni
Sadržaj:
Uvod i definicije muzeologije u Hrvatskoj i svijetu – od veze s informacijskim znanostima do teorije muzeja i teorije baštine; Osnovna podjela muzeologije; Povijesna muzeologija: čime se bavi i pitanja na koja odgovara; Povijest nastanka zbirki i muzeja u Hrvatskoj s komparativnim događanjima u svijetu i Europi; Temeljni pojmovi muzeologije: muzejski predmet – muzealnost – kulturni identitet - muzeološke funkcije; Osnove funkcije zaštite: od sabiranja do fizičke zaštite; Osnove funkcije istraživanja s naglaskom na postupku dokumentiranja; Osnove funkcije komunikacije s naglaskom na izložbi kao reprezentantu muz. komunikacije; Praktična razina muzeologije – organizacija i djelatnost muzeja: po zbirkama, osoblju i prostoru, s naglaskom na muzejskoj profesiji i njenoj etici.
Cilj:
Upoznati se s osnovama svih triju razina muzeologije – povijesne, teorijske i praktične, usvojiti pojmovnik muzeologije kao znanosti te razviti početne sposobnosti primjene teorijskih postavki u praksi.
Obvezna literatura:
Babić, D. O muzeologiji, novoj muzeologiji i znanosti o baštini. Ivi Maroeviću baštinici u spomen. Zagreb: Zavod za informacijske studije, 2009. (u tisku)
Maroević, I. Uvod u muzeologiju (Odabrane stranice: 9-16,50-65, 70-88, 96-100, 116-118, 120-138, 160-161, 169-186, 199-205, 233-243), Zagreb: Zavod za informacijske studije, 1993.
Vujić, Ž. Izvori muzeja u Hrvatskoj (Poglavlja: Pojam muzeja, Kabinet svijeta kao plodno tlo za prikupljanje prirodnina, Zaključno poglavlje ili kako ono što smo saznali o prošlom upotrijebiti danas), Zagreb: Kontura, 2007.
Vujić, Ž. Korisnički aspekt u sustavu Ive Maroevića: od pažljive analize do smjernica dopune. Ivi Maroeviću baštinici u spomen. Zagreb: Zavod za informacijske studije, 2009. (u tisku)
Naziv kolegija: Bibliografska organizacija I
Nositelj: dr. sc. Ana Barbarić, red. prof.
Jezik: hrvatski
Status kolegija: izborni
Trajanje: 1 semestar/preddiplomski studij informacijskih znanosti
Broj ECTS-bodova: 6
Oblik nastave: 2 sata predavanja + 2 sata vježbi
Uvjeti za upis kolegija: nema
Praćenje kvalitete i uspješnosti predmeta: anketa
Sadržaj/planirane teme:
Bibliografska organizacija, načela i problemi organiziranja, ciljevi i zadaće. Knjižnična građa: vrste i izvori podataka. Univerzalna bibliografska kontrola, Međunarodna kataložna načela. Sustavi obilježavanja građe. Međunarodni standardni bibliografski opis: ISBD. Vrste autorstva. Vrste kataložnih jedinica. Katalog u odnosu spram drugih bibliografskih pomagala. Zadaće kataloga. Kataložna jedinica/kataložni zapis. Pregledne kataložne jedinice. UNIMARC i MARC21. OPAC, WebPAC, SOPAC. FRBR, FRAD i LRM. Bibliografski metapodaci.
Cilj kolegija: Stjecanje temeljnih znanja iz područja bibliografske organizacije.
Studentske obveze:
Ispit: pismeni i usmeni ispit
Obvezna literatura
Izborna literatura
Članci o bibliografskoj organizaciji po izboru iz časopisa Cataloging & Classification Quarterly, The Electronic Library, Library Review, Program i Vjesnik bibliotekara Hrvatske.
Naziv kolegija: Spisovodstvo, nositelj i izvođač: Arian Rajh
ECTS-bodovi: 6
Jezik: hrvatski
Trajanje: jedan semestar, zimski, 3. semestar
Status: obvezan izborni
Oblik nastave: dva sata predavanja i dva sata seminara (2+0+2)
Uvjeti za upis kolegija: nema
Cilj kolegija: Studenti svladavaju osnove upravljanja spisima i dokumentacijom u organizacijama, upoznaju funkcije i svojstva spisovodstvenih sustava, uče obavljati poslove u spisovodstvu, oblikovati i koristiti spisovodstvene alate. Upoznaju propise i organizaciju uredskog poslovanja. Upoznaju načela za izradu klasifikacijskih sustava, klasifikacijske spisovodstvene sustave u Hrvatskoj i drugim zemljama, uče oblikovati i primjenjivati spisovodstveni klasifikacijski sustav. Upoznaju se s pojmom i značenjem metapodataka.
Sadržaj kolegija (podjela po tjednima):
Literatura:
Dopunska literatura:
Način polaganja ispita: usmeni ispit
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta: Provjera kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta vršit će se kombiniranjem unutrašnje i vanjske evaluacije. Unutrašnju evaluaciju činit će nastavnici i studenti. Evaluacija će se provesti metodom ankete na kraju semestra. Vanjsku evaluaciju realizirat ćemo prisustvovanjem kolega na predmetu i njihovom ocjenom predmeta i nastavnika.
ECIL
Europska konferencija o informacijskoj pismenosti - European Conference on Information Literacy (ECIL) serija je konferencija koju organiziraju Odsjek za upravljanje informacijama Sveučilišta Hacettepe iz Ankare, Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Međunarodno udruženje za informacijsku pismenost (InLitAs).