Naslovnica

Školske knjižnice

ECTS bodovi: 6

Ispit: seminar, pismeni, usmeni

 


Predavanja: Povijesni pregled razvoja školskih knjižnica kod nas i u svijetu. Dokumenti s područja štkolskog knjižničarstva. Zadaće školske knjižnice. Pedagoška i istraživačka uloga školske knjižnice. Informacijska pismenost. Kompetencije školskog knjžničara. Vrednovanje I normiranje rada školske knjižnice I knjižničara. Školska knjižnica u web okruženju.

 

Seminar: Uloga školske knjižnice u kurikulumu. Menadžment u školskom knjižničarstvu. Marketing u školskom knjižničarstvu. Informacijska pismenost i pismenosti 21. stoljeća.

 

Cilj: Upoznati studente s radom školske knjižnice, standardima i njenom ulogom u obrazovnom sustavu.

 

 

Literatura:


1.    Global perspectives on school libraries : projects and practices  / edited by Luisa Marquardt and Dianne Oberg.  Berlin ; New York : De Gruyter Saur, c2011
2.    Kovačević, D.  Lasić-Lazić, J. Lovrinčević, J,  Školska knjižnica - korak dalje. Zagreb : Filozofski Fakultet, Zavod za informacijske studije ; Altagama , 2004
3.    Lovrinčević, J. Kovačević, D. Lasić-Lazić, J. Banek Zorica, M.Znanjem do znanja : prilog metodici rada školskog knjižničara. Zagreb : Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2005.
4.    Špiranec, S. Banek Zorica, M. Informacijska pismenost : teorijski okvir i polazišta.Zagreb : Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2008.
5.    Zbornici radova Proljetne škole školskih knjižničara

 

Izborno


1.    Fundamentals of school library media management : a how-to-do-it manual / Barbara Stein Martin and Marco Zannier. - New York : Neal-Schuman Publishers, c2009.
2.    21st-century learning in school libraries / Kristin Fontichiaro, editor. - Santa Barbara, Calif. : Libraries Unlimited, c2009.
3.    The innovative school librarian : thinking outside the box / Sharon Markless, editor ; [contributors] Elizabeth Bentley... [et al.]. - London : Facet publishing, 2009.

Osnove informacijske tehnologije - izvanredni studij 

Sadržaj:
Predavanja pokrivaju sljedeće sadržaje: osnove informacijske znanosti (terminologija, razlika između podataka, informacija, znanja i mudrosti, komunikacijski proces prema Shannonu i Weaweru, zalihost i entropija, relevantnost i pertinentnost); tipovi i strukture elektroničkih podataka; vrste elektroničkih sadržaja (tekst, slike, zvuk, video), te postupci njihovog stvaranja, obrade, zaštite i pohrane; građa i principi rada računala, njegovih osnovnih dijelova i vanjskih jedinica; principi rada, građe i oblikovanja elektroničkih informacijskih sustava (baze podataka, sustavi za elektroničko upravljanje dokumentima, skladišta podataka, rudarenje podataka, baze znanja, sustavi za upravljanje znanjem, ekspertni sustavi); osnove rada i arhitekture računalnih mreža (topologija, LAN, WAN, intranet, ekstranet, Internet, VPN, kućne mreže), upoznavanje njihovih servisa (HTTP, FTP), te postupaka i mehanizama zaštite podataka u elektroničkoj okolini (antivirusna zaštita, vatrozid, šifriranje, digitalni potpisi i certifikati, digitalne vodene oznake, šifrirane omotnice). Vježbe pokrivaju sadržaje vezane uz osnovno oblikovanje teksta, tablica i slika, te izradu prezentacija.

 

Literatura:
1. Ribarić, Slobodan, Građa računala - arhitektura i organizacija računarskih sustava, Algebra, Zagreb, 2011. - izabrana poglavlja
2. Šušanj, Dalibor, PC računala iznutra i izvana , BUG & SysPrint, Zagreb, 2002.
3. Gralla, Preston, Kako funkcionira Internet , Algoritam, Zagreb, 2004.
4. Office 2010 Training, http://office.microsoft.com/en-us/download-office-2010-training-HA101901726.aspx?CTT=1
5. Excel trikovi / David and Raina Hawley ; [prevela s engleskoga i uredila Andreja Prevarek]. Zagreb : Miš, 2005.

Digitalizacija i migracija dokumenata - izvanredni studij

prof. dr. sc. Hrvoje Stančić

 

Sadržaj:
Predavanja sadržajno pokrivaju proces digitalizacije koji je organiziran u sljedeće korake: određivanje svrhe i ciljeva, odabir i priprema gradiva za digitalizaciju, organizacija postupka digitalizacije, odabir tehnika, postupaka i uređaja za digitalizaciju, provođenje digitalizacije uz provjeru kvalitete, obrada, organizacija gradiva i njegova pohrana, te dugotrajno čuvanje, konverzija i migracija. Također se obrazlaže problematika vođenja projekata digitalizacije. Dodatno se razrađuje problematika očuvanja elektroničkih dokumenata na dulji vremenski rok.

 

Literatura:
1. Stančić, Hrvoje, Digitalizacija, Zavod za informacijske studije, Zagreb, 2009. (knjiga je dostupna u knjižnici FF-a i NSK, a može se i naručiti putem on-line knjižare (bookstore) Odsjeka)
2. Diessn, Raymond J. van, Rijnsoever, Ben J. van, Managing Media Migration in a Deposit System, KB/IBM Long-Term Preservation Study Report No. 5, IBM Netherlands, Amsterdam, 2002., http://www.kb.nl/hrd/dd/dd_onderzoek/dnep_ltp_study-en.html
3. Frey, Franziska S., Reilly, James M., Digital Imaging for Photographic Collections, Image Permanence Institute, Rochester Institute of Technology, New York, 1999., http://www.mmforum.uni-erlangen.de/zzz_pdf/digibook.pdf
4. Handbook for Digital Projects: A Management Tool for Preservation and Access, ur. Sitts, Maxine K., Northeast Document Conversion Center, Andover, Massachusetts, 2000., http://www.nedcc.org/resources/digitalhandbook/dman.pdf, poglavlja: II, IV, VI, VII, IX.
5. Smjernice za korištenje elektroničkih informacija, Hrvatski državni arhiv, 1999.

Povijest knjige i knjižnica

 

Cilj kolegija je stjecanje znanja o općoj povijesti knjige i knjižnica i poticaj na istraživanje povijesnih tema prema slobodnom izboru.
Teme: Stare kulture srednjeg i dalekog istoka (Sumerani, Babilonci, Feničani, Židovi, Egipat, Kina, Indija); Grčko-rimski svijet (Jonjani, klasična Grčka, helenističko doba, Etruščani, proizvodnja knjiga, nepoćudne knjige, referentne publikacije, knjižnice); Europsko srednjovjekovlje (knjiga kao kultni objekt, samostanska kultura, karolinška renesansa, knjiga na sveučilištima, laički skriptoriji, knjižari, cijena knjige, zabranjene knjige , referentne publikacije, knjižnice); Bizantsko carstvo; Arapi; Daleki istok u srednjem vijeku; Pretkolumbovske civilizacije Amerike; Humanizam i renesansa; Počeci tiskarstva u Europi; Od renesanse do Francuske revolucije (tiskari i izdavači, reformacija, struktura knjige, knjižarstvo, progoni knjiga, knjižnice); Od Francuske revolucije do Prvoga svjetskog rata (proizvodnja knjige, knjige za puk, oprema knjige, periodičke publikacije, cenzura, knjižarstvo, knjižnice); Od Prvoga svjetskog rata do danas (proizvodnja knjiga, oprema knjiga, jezik, džepna knjiga, knjižarstvo, periodičke publikacije, progoni knjiga, knjižnice).

 

Obavezna literatura:
1.    Stipčević, Aleksandar. Povijest knjige. Drugo, prošireno i dopunjeno izdanje. Zagreb : Matica hrvatska, 2006.
Izborna literatura:
1.    Hebrang Grgić, Ivana. Cenzura : neizostavan čimbenik razvoja ljudske misli i društva. // Aleksandru Stipčeviću s poštovanjem. Zagreb : Zavod za informacijske studije, 2008.  Str. 135-166.
2.    Hebrang Grgić, Ivana. Zakoni o tisku u Hrvatskoj od 1945. do danas. // Vjesnik bibliotekara hrvatske. 43, 3(2000), str. 117-134.
3.    Stipanov, Josip. Knjižnice i društvo. Zagreb : Školska knjiga, 2010.
4.    Stipčević, Aleksandar. O savršenom cenzoru : iliti priručnik protiv štetnih knjiga i njihovih autora. Zagreb : Nakladni zavod Matice hrvatske, 1994.
5.    Stipčević, Aleksandar. Socijalna povijest knjige u Hrvata : Knjiga I. : Srednji vijek. Zagreb : Školska knjiga, 2004.
6.    Stipčević, Aleksandar. Socijalna povijest knjige u Hrvata : Knjiga II. : od glagoljskog prvotiska do Hrvatskog narodnog preporoda. Zagreb : Školska knjiga, 2005.
7.    Stipčević, Aleksandar. Socijalna povijest knjige u Hrvata : Knjiga III. : od početka Hrvatskog narodnog preporoda do danas. Zagreb : Školska knjiga, 2008.

Internetska kultura

 

nositelj: dr. sc. Radovan Vrana, izv. prof.

 

Sadržaj / planirane teme:
Internet i društvo, World Wide Web, Internet kao
komunikacijska okolina, Internet kao suradnička okolina, Internet kao
obrazovna okolina, Elektronička trgovina i poslovanje na Internetu,
Sigurnost na Internetu, Internet kao istraživačka okolina, Pravila ponašanja
na Internetu, Nevidljivi Web, Medijski i zabavni sadržaji na Internetu,
Izgradnja internetskih izvora informacija i pojam upotrebljivosti

 

Cilj: Upoznati studente s pojedinim aspektima rada Interneta i njegove uloge
u društvu.

 

Literatura:
1.Bradley, Phil. How to use Web 2.0 in your library. London : Facet
publishing, 2007.
2.Castells, Manuel. Internet galaksija : razmišljanja o Internetu,
poslovanju i društvu. Zagreb : Naklada Jesenski i Turk : Hrvatsko sociološko
društvo , 2003
3.Farkas, Meredith G. Social Software in Libraries: Building Collaboration,
Communication, and Community Online. Medford: Information Today, Inc., 2007.
4.Gralla, Preston. How the Internet works. Indianapolis: QUE, 2007.
5.Sherman, C.; Price, G. The invisible Web: uncovering information sources
search engines can't see. Medford; New Jersey: Information today, 2001.

 

Dodatna literatura:
1.Gralla, Preston. Kako funkcionira Internet. Zagreb : Algoritam, 2004.
2.Anderson, P. (2007), What Is Web 2.0? Ideas, Technologies and
Implications for Education, JISC TechWatch report,
URL:www.jisc.ac.uk/media/documents/techwatch/tsw0701bword.doc
3.Tripathi, Manorama and Sunil Kumar. (2010), "Use of Web 2.0 tools in
academic libraries: A reconnaissance of the international landscape, The
International Information & Library Review, Vol. 42 No. 3, pp. 195-207.
4.Maness, Jack M. (2006), "Library 2.0 theory: Web 2.0 and its implications
for libraries", Webology, Vol. 3 No. 2, URL:
www.webology.ir/2006/v3n2/a25.html
5.Miller, Joseph B. internet technologies and information services,
Libraries Unlimited, 2009.

Potkategorije

Ispiti iz kolegija Školske knjižnice, Radionica kreativne nastave u školskoj knjižnici, Seminar iz UDK, Klasifikacijski sustavi održat će se 13.2.2021. i 27.2.2021. od 10 sati.Izlazak je potrebno prijaviti preko Omege.