Naziv kolegija: Osnove upravljanja informacijskim ustanovama
Predavač: dr.sc. Kristina Kocijan , doc.
ECTS bodovi: 6
Jezik: Hrvatski
Trajanje: 1 semestar
Status: Obavezni
Metode poučavanja: Predavanja, seminar
Preduvjet: Nema
Ispit: Pismeni ispit, seminar, usmeni ispit
Cilj kolegija
Student će nakon odslušanih predavanja i seminarskog rada razumjeti pojam upravljanja, osnovne aktivnosti i resurse upravljanja. Bit će sposoban za planiranje u okviru zadovoljavanja potreba informacijskih i dokumentacijskih službi, jednako kao i za uspostavu mehanizama vrednovanja učinjenog. Jednako tako bit će pripremljen za timski rad.
Sadržaj kolegija
Informacijske institucije, glavne profesionalne organizacije na području informacija i dokumentacije, djelatnost, djelatnici, promjene i redefiniranje uloge informacijskih institucija: knjižnica, arhiva, muzeja, dokumentacijskih centara. Internet, novo okruženje, e-poslovanje, e-upravljanje, ljudi, resursi. Praktično upoznavanje s organizacijskom strukturom i načinom upravljanja pojedinim vrstama informacijskih institucija, analiziranje raspoloživih resursa i uočavanje točaka problema te savladavanje oblikovanja, vođenja i vrednovanja rezultata projekta
Predavanja
Pojam upravljanja i njegova primjena u u svim vrstama informacijskih ustanova; Razine upravljanja: od upravnih vijeća, preko ravnatelja do djelatnika; Osnovne aktivnosti upravljanja: planiranje, organiziranje i mjerenje uspješnosti; Osnovni resursi inf. institucija; Osnove upravljanja ljudskim resursima
Literatura - obavezna
1. Armstrong, M. Upravljanje poslovima i aktivnostima. Zagreb : Consult, 2001.
2. Bahra, N. Competitive knowledge management. London : Palgrave, 2001.
3. Bahtijarević-Šiber, F. Management ljudskih potencijala. Zagreb : Golden marketing, 1999.
4. Svenonius, E. The intellectual foundation of information organization. Cambridge, Ma; London: The MIT Press, 2000.
5. Thackeray, V. Što je to projekt? u: Informatica museologica, br. 1-2, 2002, str. 57-60.
Naziv kolegija: Digitalne zbirke
Nastavnik: dr.sc. Radovan Vrana, izv. prof.
ECTS-bodovi: 5
Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar
Status: Izborni kolegij (C2 - kolegij namijenjen studentima matičnog studija (3. godina – 15 studenata) i svim studentima FF-a (10 studenata FF-a))
Oblik nastave: 2 sata predavanja i 1 sat seminara na tjedan
Uvjeti: nema
Ispit: pismeni (ispit je moguće položiti putem 2 kolokvija tijekom semestra ili pismenim ispitom na kraju semestra)
Sadržaj (planirane teme): Uvod – osnovni pojmovi (papirno/digitalno). Definicije. Povijest razvoja digitalnih zbirki i knjižnica. Sadržaji digitalne zbirke. Načini nastanka sadržaja digitalnih zbirki. Formati. Metapodaci. Označivanje objekata digitalne zbirke. Povezivanje objekata digitalnih zbirki. Sučelja digitalnih zbirki. Distribucija sadržaja digitalnih zbirki. Očuvanje sadržaja digitalnih zbirki. Evaluacija digitalnih zbirki. Oblici korištenja / primjene digitalnih zbirki (Primjeri dobre prakse).
Cilj: Upoznati studente s najvažnijim elementima izgradnje, upravljanja i korištenja digitalnih zbirki (s naglaskom na knjižnične digitalne zbirke).
Literatura:
Dodatna literatura:
Naziv kolegija: Seminar iz C++-a
Nastavnik: prof. dr. Zdravko Dovedan, Željko Agić
ECTS bodovi: 4
Jezik: hrvatski
Trajanje: jedan semestar
Status: izborni kolegij
Oblik nastave: najviše 4 sata vježbi
Uvjeti za upis kolegija: nema
Ciljevi kolegija:
Prikazati osnovne i napredne metode objektno-orijentiranog i generičkog programiranja korištenjem hibridnog programskog jezika C++ uz korištenje UML-a u postupku modeliranja problema i rješenja.
Korištene metode:
1. Laboratorijske vježbe s radom na konkretnim zadatcima koji tematski prate sadržaj kolegija
2. Tematski seminarski radovi s implementacijom naprednih metoda programiranja, usvojenih na laboratorijskim vježbama
Sadržaj kolegija:
Programski jezici i paradigme. Jednostavni tipovi podataka. Izrazi i operatori. Kontrola tijeka programa. Programski blokovi i moduli. Tokovi. Objektno-temeljeno i objektno-orijentirano programiranje. Preopterećenje operatora. Generičko programiranje. Standardna biblioteka i STL. Boost.
Literatura:
1. Prata: C++ Primer Plus. Sams, 2005.
2. Eckel: Thinking in C++, Volume 1. Prentice-Hall, 2000.
3. Eckel: Thinking in C++, Volume 2. Prentice-Hall, 2003.
4. Josuttis: The C++ Standard Library. Addison-Wesley, 1999.
Način polaganja ispita: seminarski radovi, usmeni ispit po potrebi
Praćenje kvalitete i uspješnosti izvedbe:
Provjera kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta vršit će se kombiniranjem unutrašnje i vanjske evaluacije. Unutrašnju evaluaciju činit će nastavnici i studenti. Evaluacija će se provesti metodom ankete na kraju semestra. Vanjsku evaluaciju realizirat ćemo prisustvovanjem kolega na predmetu i njihovom ocjenom predmeta i nastavnika.
Naziv kolegija: Dokumentacija u muzejima I
Nastavnik: Dr. sc. Goran Zlodi, docent
ECTS-bodovi: 6
Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar (ljetni)
Status: obvezatni kolegij smjera
Oblik nastave: 2 sata predavanja i 2 sata vježbi na tjedan
Uvjeti: bez uvjeta
Ispit: usmeni
Ocjena: Završna ocjena temelji se na radu tijekom semestra, uspješnosti i zalaganju studenta na predavanjima i vježbama te uspjehu na kolokviju i usmenom ispitu.
Ciljevi kolegija: Osposobljavanje studenata za kvalitetno dokumentiranje u muzejima u računalnom okruženju, te praktično usvajanje ključnih dokumentacijskih principa. Razumijevanje informacijske strukture muzejske dokumentacije. Osnovno poznavanje postupaka strukturiranja nazivlja putem klasifikacija i tezaurusa.
Praćenje kvalitete i uspješnosti predmeta: Evaluacija će se provesti metodom ankete na kraju semestra.
Sadržaj kolegija:
1. Uvodno predavanje
2. Norme, smjernice i pravilnici za strukturu podataka
3. Norme, smjernice i pravilnici za nazivlje
4. Primarna muzejska dokumentacija
5. Postupci inventarizacije muzejskih predmeta – 1. dio
6. Postupci inventarizacije muzejskih predmeta – 2. dio
7. Korištenje nazivlja pri inventarizaciji
8. Postupci katalogizacije muzejskih predmeta – 1. dio
9. Postupci katalogizacije muzejskih predmeta – 2. dio
10. Sadržajna obrada muzejske građe
11. Korištenje nazivlja pri katalogizaciji i sadržajnoj obradi
12. Sekundarna muzejska dokumentacija – uvodne teme
13. Sekundarna muzejska dokumentacija – audiovizualni fondovi
14. Sekundarna muzejska dokumentacija – dokumentiranje djelatnosti muzeja (evidencije muzejskih izložbi i dr.)
15. Kolokvij
Obvezna literatura:
1. Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja muzejske dokumentacije o muzejskoj građi. http://www.hrmud.hr/, 11-01.2005.
2. Bearman, David. Standardi: muzejski metapodaci integrirani s metapodacima drugih distribuiranih informacijskih izvora // Vijesti muzealaca i konzervatora, 1-2(2000), 68-75.
3. Hakala, Juha. Dublinski osnovni skup elemenata metapodataka. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 43(2000)1-2, 49-68.
4. Cataloging Cultural Objects : A Guide to Describing Cultural Works and Their Images, Online Edition / editors Murtha Baca et al. Chicago : American Library Association, 2006. [Dostupno na: http://cco.vrafoundation.org/index.php/toolkit/cco_pdf_version/ ]
Dopunska literatura:
1. Marty, Paul F and Katherine Burton Jones. Museum Informatics: People, Information, and Technology in Museums. Taylor & Francis, 2008.
2. Zlodi, Goran. CIDOC-ove Međunarodne smjernice za podatke o muzejskom predmetu i Dublin Core : problemi i perspektive. // Arhivi, knjižnice, muzeji : mogućnosti suradnje u okruženju globalne informacijske infrastrukture / Zagreb : Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2001.
3. SPECTRUM : The UK Museum Collections Management Standard : SPECTRUM version 4.0. Editors: Alex Dawson and Susanna Hillhouse. (2011) The Collections Trust. [Dostupno na: http://www.collectionstrust.org.uk/the-spectrum-standard/the-spectrum-standard]
Naziv kolegija: Vrednovanje arhivskog gradiva, nositelj i izvođač: Arian Rajh, seminar: Željko Trbušić
ECTS-bodovi: 6
Trajanje: 1 semestar (zimski)
Status: obvezan izborni
Oblik nastave: 2 sata predavanja, 2 sata seminara
Uvjeti: nema uvjeta
Ispit: usmeni
Sadržaj kolegija (podjela po tjednima):
Cilj – opće i specifične kompetencije:
Studenti upoznaju načela i metodologiju vrednovanja arhivskoga gradiva. Razvijaju sposobnost za analizu vrijednosti arhivskog gradiva kao informacijskog izvora, evidencije o poslovanju, načinu rada, funkcijama i djelatnosti organizacija i kao kulturnog dobra. Osposobljavaju se za vrednovanje i izlučivanje gradiva te za vođenje akvizicijske politike arhiva.
Popis literature potrebne za studij i polaganje ispita:
Popis literature koja se preporučuje kao dopunska:
1. Odabiranje arhivskog gradiva, u: Arhivistički standardi i postupci Državnog arhiva Québeca, Zagreb, HDA, 1994.
2. Hans Booms, 'Uberlieferungsbildung: Keeping Archives as a Social and Political Activity. Archivaria 33, str. 25-33.
3. Judit Elis (ur), Keeping Archives, 2. izd. 1993, str. 157-206.
4. Jozo Ivanović, Vrednovanje elektroničkih zapisa, Arhivski vjesnik 41 (1998), str. 7 21.
5. Terry Cook, Macroappraisal in Theory and Practice: Origin, Characteristics, and Implementation in Canada, 1950-2000, Archival Science 5:2-4 (2005), str. 101-161.
6. Green, M. ”The surest proof”: a utalitarian approach to appraisal. Archivaria 45, 1998
7. Duranti, L. The concept of appraisal and the archival theory. American Archivist 57, 1994.
8. Boles, F.; Greene, M. Et tu Schellenberg? Thoughts on the dagger of American appraisal theory. American Archivist 59, 3, 1996: 298-310
9. Caswell, M.; Cifor, M. From human rights to feminist ethics: radical empathy in the archives. Archivaria 81, 2016: 23-46
10. Cox, R. J. No innocent deposits. Lanham, Maryland, Oxford: Scarecrow, 2004.
11. Samuels, H. W. Who controls the past. American archivist 49, 2, 1986:109-124.
12. Benedict, K. Invitation to a bondfire: reappraisal and deaccessioning of records as collection management tool in an archives – a reply to Leonard Rappaport. American Archivist 47,1, 1984.
13. Caswell, M. On archival pluralism: what religious pluralism (and its critics) can teach us about archives. Archival science 13, 2013: 273-292
14. Cox, R. J. The end of collecting: towards a new purpose for archival appraisal, Archival science 2, 2002.
15. Cumming, K.; Picot, A. Reinventing appraisal. Archives and Manuscripts, 42, 2014: 133 - 145.
16. Foscarini, F. Archival appraisal in four paradigms. In: MacNeil, H. & T. Eastwood, T. (eds.). Currents of archival thinking. Libraries Unlimited, 2017.
17. Gilliland, A. J. Reconceptualizing records, the archive and archival roles and requirements in a networked society. Knygotyra, 63, 2014:17-34.
18. Ham, G. Selecting and appraising archives and manuscripts. Chicago, Society of American Archivists, 1993.
19. Ketelaar, E. Archivalisation and archiving. Archives & Manuscripts, 27(1), 1999: 54-61.
20. Wisniewska-Drewniak, M. Archival appraisal in community archives. //: Wiśniewska-Drewniak, M.; K. Pepłowska, K. Urkunden, Archive, Kontexte, 2022:197-210.
21. Yeo, G. Can we keep everything? The future of appraisal in a world of digital profusion. In: C. Brown. (ed.) Archival futures. London: Facet Publishing, 2018.
ECIL
Europska konferencija o informacijskoj pismenosti - European Conference on Information Literacy (ECIL) serija je konferencija koju organiziraju Odsjek za upravljanje informacijama Sveučilišta Hacettepe iz Ankare, Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Međunarodno udruženje za informacijsku pismenost (InLitAs).