Department administration

Akademska godina 2023-2024

Projekti društveno korisnog učenja

 

Projekt 1: Tehnološke kompetencije za odrasle (TKO)

Tim studentica diplomskih studija informacijskih i komunikacijskih znanosti (bibliotekarstvo, informatika i muzeologija ) je u suradnji s partnerskim institucijama - Knjižnica Jelkovec, odjel za odrasle te CeDePe, Društvo osoba s cerebralnom i dječjom paralizom Zagreb realizirao projekt kojem je cilj bio osnažiti sudionike, posebno starije osobe i osobe koje se suočavaju s različitim poteškoćama, stjecanjem ključnih vještina na području informacijske pismenosti, suvremenih tehnologija, sigurnosti na internetu i društvenih mreža. Glavna svrha je bila omogućiti im bolje razumijevanje digitalnog okoliša i osigurati potrebne kompetencije za sigurno i učinkovito korištenje interneta. Projekt se proveo kroz četiri radionice. Sadržaj radionica obuhvatio je širok spektar tema i područja, uključujući:
- Osnove informacijske pismenosti: Sudionici su naučili kako učinkovito koristiti tražilice, procjenjivati pouzdanost izvora informacija i vješto pretraživati internet kako bi pronašli relevantne podatke. Također su se upoznali s korištenjem aplikacije eZaKi.
- Osnove sigurnosti na internetu: Sudionici su stekli temeljno razumijevanje važnosti sigurnosti na internetu, uključujući zaštitu osobnih podataka, upravljanje sigurnim
lozinkama, prepoznavanje prijevara i izbjegavanje zlonamjernih programa.
-  Osnove korištenja društvenih mreža: Sudionici su se upoznali s osnovama korištenja društvenih mreža poput YouTube-a i Facebook-a kako bi mogli bolje komunicirati i sudjelovati na tim platformama.
- Osnove korištenja umjetne inteligencije: Sudionici su se educirali o suvremenim digitalnim alatima koji su im dostupni, kao što je ChatGPTi NightCafe, kako bi bolje razumjeli njihovu svrhu i kako ih koristiti u svakodnevnom životu. 

Poveznica na projektnu stranicu: https://sites.google.com/view/projekttko/naslovnica

 

Projekt 2: Medijska i informacijska pismenost osoba treće životne dobi

Studentski tim od pet studentica diplomskog studija Filozofije, Germanistike, Informacijskih znanosti te Sociologije u partnerstvu s Kulturnim centrom Travno osmislile su projekte za osobe treće životne dobi kako bi ih educirali o medijima, kritičkom pristupu informacijama, novim digitalnim alatima, sigurnosti na internetu. Radionice su obuhvatile sljedeće teme:

- Uvod u medije i medijsku pismenost

- Opasnosti i prevare putem medija i interneta

-  Lažne vijesti

- Mediji i mentalno zdravlje

- Privatnost na internetu i sustav E-građani

Članice tima su dale kratki intervju autorici i urednici emisije Treća dob-mudrost življenja, Sunčani Pražić. Intervju je proveden 15. prosinca 2023. godine, a emitiran 28. prosinca 2023. godine na Prvom programu Hrvatskog radija.

Poveznica na projektnu stranicu: https://sites.google.com/view/medijska-pismenost-starijih/po%C4%8Detna-stranica

 

Projekt 3: Radionice informatičke pismenosti 2.0 – IP 2.0

Studenti pete godine s Odsjeka za informacijske i komunikacijske znanosti u projekt su donijeli nastavničke kompetencije i stručna znanja iz svojih studijskih grupa koja uključuju informatičke pojmove i tehnologije, metodička i pedagoška znanja te znanja iz povijesti i knjižničarstva. Partnerska institucija, Institut za promicanje zdravlja i kvalitete života, bavi se organiziranjem radionica za građane svih dobi raznih tema (informatičke, umjetničke, financijske pismenosti i razne druge radionice vezane za IKT). Članovi tima su identificirali potrebu edukacije građana starije životne dobi u korištenju digitalnih alata i sustava: e-Građani, ChatGPT i eZaKi. Ovi su alati i sustavi odabrani jer odgovaraju kompetencijama i interesima studenata. 

Ciljevi projekta bili su:

  • edukacija građana starije dobi koji posjeduju pametne telefone s naglaskom na edukaciju o trenutnim trendovima u tehnologiji
  • naučiti starije građane kako koristiti digitalne alate koji služe kao zamjena analognim uslugama – lakši pristup osobnoj dokumentaciji, pristup knjižničnim uslugama

Poveznica na projektnu stranicu: https://sites.google.com/view/dkuradionicaip/po%C4%8Detna-stranica

 

Projekt 4: Online pustolovina - zabavno i sigurno putovanje na internetu

Online pustolovina je projekt čiji je cilj osvijestiti učenike osnovne škole o opasnostima koje vrebaju na internetu te kako se od njih zaštititi. Projekt je nastao u suradnji Knjižnice grada Zagreba- knjižnice Dugave, udruge Kruzej i studenata istraživačke informatike na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Projekt proizlazi iz ideje da internet sa sobom nosi velik broj informacija i prilika, ali i velik broj opasnosti, stoga je ključno upoznati i jedno i drugo. Projekt je osmišljen u obliku radionica u trajanju do sat vremena tijekom kojih su studenti na zanimljiv i interaktivan način učenicima prenijeli dio svojih znanja vezanih za informatičku pismenost i odgovorno korištenje interneta. 

Poveznica na projektnu stranicu: https://sites.google.com/view/onlinepustolovina/o-projektu?authuser=0

Poveznica na ePortfolio: https://www.canva.com/design/DAF8U3PsE-A/fgYO4k-AzoITCQ1H0xgHMQ/view?utm_content=DAF8U3PsE-A&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editor

 

Projekt 5: Micro:bit avantura - Upoznavanje tehnologije kroz talijanske izraze

Studentice diplomskog studija Digitalne lingvistike s Odsjeka za informacijske i komunikacijske znanosti su u suradnji s Gradskon knjižniciom Savica i Institutom za razvoj i inovativnost mladih razvile projekte kojem je cilj bio olakšati i unaprijediti proces učenja talijanskog jezika korištenjem micro:bit uređaja. Interaktivni pristup omogućio je učenicima da kroz igru i praksu usvajaju nove riječi i fraze, čineći učenje zabavnijim i učinkovitijim. Radionica je podijeljena je na tri dijela: početni teorijski dio (prezentacija teme i upoznavanje s micro:bit uređajem), interaktivno sudjelovanje (učenici su koristili micro:bitove za učenje novih talijanskih izraza uz dodatnu vizualnu prezentaciju) te završna igra Bingo (učenici su ponavljali naučeno kroz igru, a najuspješniji su nagrađeni). Projekti koji koriste tehnološke alate poput micro:bita postaju sve značajniji teži poticanju aktivnog sudjelovanja učenika kroz interaktivne aktivnosti s micro:bitom, potičući pritom upotrebu talijanskih izraza u različitim kontekstima. Ova interaktivna metoda učenja osigurava praktičnu primjenu naučenih vještina, uključujući izgovor, razumijevanje i primjenu riječi i fraza u stvarnim situacijama. Nadalje, projekt potiče suradnju među učenicima kroz timski rad, istovremeno promovirajući partnerstvo studenata s odgojno-obrazovnim ustanovama i udrugama. 

Integrirajući micro:bit u projekt, studentice su omogućile djeci ne samo učenje osnova programiranja već i primjenu talijanskih jezičnih vještina u interaktivnom okruženju. Kroz ovaj inovativni pristup obrazovanju, potaknule su motivaciju učenika za učenje jezika te istovremeno razvijale njihove digitalne kompetencije.

Poveznica na projektnu stranicu: https://sites.google.com/d/1qMUp9PbkNICfkPCsTDpzSGMZAjKWRgdl/p/1tKL9Rk75Nl7XSWwQJNsZ8OlpCr2AX4sm/edit