Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti
Filozofski fakultet
Ivana Lučića 3, 10000 Zagreb
http://inf.ffzg.unizg.hr/

Radionica 20
Fakultet, škola i školska knjižnica u akciji: uvod u društveno korisno učenje

Voditeljica radionice: 
doc. dr. sc. Nives Mikelić Preradović
e-mail: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Odsjek za informacijske znanosti, Filozofski fakultet u Zagrebu

petak 5. ožujka 2010., Knjižnica Filozofskog fakulteta
seminarska dvorana na 2. katu

Broj mjesta bio je ograničen na 50 polaznika.

Galerija slika

PROGRAM

9.30 – 10.00    Registracija, radni materijali

10.00 – 10.15    Predstavljanje sudionika radionice i podjela u radne grupe

10.15 – 11.00    Uvod u radionicu: teorijske spoznaje i konkretna primjena nastavne metode  društveno korisnog učenja (DKU-a).
Korist DKU-a za sveučilišne profesore, srednjoškolske profesore, školske knjižničare, udruge: odakle početi? Kako potaknuti suradnju i razvoj projekata društveno korisnog učenja? Koja je uloga sveučilišnih profesora u projektu? Koja je uloga studenata? Koja je uloga krajnjih korisnika (osnovnoškolskih i srednjoškolskih profesora, školskih knjižničara, udruge)? Koliko projekti traju? U koji dio nastavnog plana uvrstiti društveno korisno učenje? Koji su osnovni i razvojni ciljevi DKU-a?

11.00 – 11.15    Pauza za kavu/čaj

11.15 – 12.00    Savjeti i ideje za jednostavno uvođenje DKU-a u postojeći plan i program.
Kritičko promišljanje i DKU: tipovi aktivnosti kritičkog promišljanja. Evaluacija projekta. Očekivanja, odgovornosti i pitanja u društveno korisnom učenju. Prednosti i nedostatci DKU-a.

12.00 – 13.00    Pauza za ručak

13.00 – 14.30    Primjeri implementacije
U ovom dijelu radionice prikazat će se konkretni primjeri (uspješni i neuspješni) implementacije društveno korisnog učenja u raznim nastavnim i znanstvenim područjima (ovisno o interesu i polju rada sudionika radionice).

14.30 – 14.45    Pauza za kavu/čaj

14.45 – 15.45    Rad u grupama
Posljednji dio obuhvatit će rad u grupama na mogućoj implementaciji društveno korisnog učenja u smisleni projekt svakog sudionika radionice.

15.45 – 16.00    Zaključak radionice i diskusija

16.00 – Dodjela potvrda o sudjelovanju


Sadržaj radionice
Društveno korisno učenje je nastavna metoda kojom studenti znanje i vještine stečene kroz studij primjenjuju na razvoj projekta kojim se rješava neki konkretan društveni problem.
Za razliku od prakse koja je ustaljena na našim sveučilištima i koju studenti većinom odrađuju u školama i privatnim firmama, ovaj tip učenja ima društvenu komponentu koja približava sveučilište društvenoj okolini i daje studentima osjećaj da čine nešto dobro i pozitivno, a istovremeno stječu iskustva za svoju buduću karijeru. Isto tako, za razliku od tek nekoliko sati prakse koje studenti odrade tijekom studija, na ovaj način studenti provode i do 30 sati u semestru samostalno radeći na projektu koji im je zanimljiv i koristan.
Društveno korisno učenje se u svijetu smatra popularnim načinom povezivanja studenata sa širom društvenom zajednicom i pomoći u pronalaženju prvog posla, u zemljama Europske Unije se počinje sve više provoditi, a kod nas je tek u povojima. 
Organizatorica radionice primjenjuje ovu metodu u nastavi već četvrtu godinu u području informacijskih znanosti, gdje studenti rade na razvoju nastavnih materijala i edukativnog softvera za podučavanje mlađe i starije populacije i ljudi s posebnim potrebama korištenju računala, interneta i sl. Također, studenti rade na pripremi zanimljivih edukativnih materijala za osnovnoškolske i srednjoškolske nastavnike, koji im služe kao pomoć u nastavi iz različitih predmeta. Nadalje, studenti pomažu neprofitnim i nevladinim udrugama u pronalaženju informacijskih i informatičkih rješenja koja si te institucije financijski ne mogu priuštiti. 
Društveno korisno učenje nije volontiranje. Dok u domenu volontiranja između ostalog spada i skupljanje lišća i kuhanje u pučkoj kuhinji, društveno korisno učenje odnosi se ISKLJUČIVO na rješavanje konkretnih problema zadanih pojedinim kolegijem, dio je seminarske nastave tog kolegija i nadzor nad studentima vrši izvođač kolegija. Studenti na ovaj način stječu nove vještine, uče se grupnom radu i često i dalje nastavljaju pomagati institucijama s kojima su se projektom povezali.
Ukoliko netko od sudionika radionice želi implementirati ovu nastavnu metodu u svoj rad, bez obzira o kojem se području radi, može posjetiti ovu radionicu gdje će dobiti sve informacije o ovoj nastavnoj metodi, a radom u manjim grupama osmisliti implementaciju metode i steći uvid u moguću evaluaciju metode u svom radu.

Kome je radionica namijenjena?
Ova radionica je uvodnog tipa i namijenjena je svima zainteresiranima za implementaciju metode društveno korisnog učenja koja je pokazala izniman uspjeh u svijetu. Sadržaj radionice može biti od interesa fakultetskim profesorima, osnovnoškolskim i srednjoškolskim profesorima, školskim knjižničarima, ali i predstavnicima raznih udruga koji se zanimaju za poboljšanje suradnje s fakultetima i otkrivanje načina angažiranja studentima u rješavanje konkretnih društvenih problema i zadovoljavanje konkretnih društvenih potreba.

Što se dobiva uz radionicu?
Uz radionicu polaznici dobivaju sveučilišni udžbenik “Učenjem do društva znanja” autorice doc. dr. sc. Nives Mikelić Preradović. Na kraju polaznici dobivaju potvrdu o pohađanju radionice. Kava, čaj i lagani ručak su uključeni u cijenu radionice.

Galerija slika