Naziv kolegija: Javni medijski servis i neprofitni mediji kao socijalni kapital

Nositelj: doc. dr. sc. Viktorija Car

Izvođač: doc. dr. sc. Viktorija Car

ECTS-bodovi: 10

Jezik: Hrvatski

Trajanje: jedan semestar, zimski

Status: izborni kolegij

Cilj kolegija:

Cilj nastave na predmetu Javni medijski servis i neprofitni mediji kao socijalni kapital je studente upoznati s razvojem, modelima organizacijskog i ekonomskog ustroja te društvenom ulogom javnih medijskih servisa u Europi i u svijetu. Predmet također problematizira budućnost klasičnog modela javnih radio-televizija unutar novih multimedijskih platformi te definira javni medijski servis kao skup medija (javna radio-televizija, mediji zajednice, neprofitni mediji, itd.) koji proizvode sadržaj i usluge od javnog interesa, koji je nezavisan politički (ustroj, nadzor i financije) i ekonomski (financiran iz javnog fonda).

Studenti će naučiti o povijesnom razvoju,  načelima, modelima ustroja, modelima financiranja, zakonskoj regulaciji, nadzoru, trenutnom pozicioniranju unutar medijskih sustava i budućim perspektivama razvoja javnih medijskih servisa i neprofitnih medija. Studenti će razviti sposobnost razumijevanja uloge javnih medijskih servisa u društvu i njihove odgovornosti prema javnosti. Bit će sposobni kritički analizirati modele ustroja, financiranja i nadzora javnih medijskih servisa kao i njihovih programa, analizirajući sadržaj kroz prizmu programskih načela definiranih u općem interesu javnosti. Studenti se potiču redovito pratiti program i rad HRT-a te prijavljivati Povjereniku za usluge HRT-a i Agenciji za elektroničke medije sve nepravilnosti i sadržajne manjkavosti, novinarsku neprofesionalnost, netočnosti te povrede programskih načela. Time se potiču  biti odgovorni građani.

Sadržaj kolegija:

Definicija pojmova: javni medijski servis, mediji zajednice, neprofitni mediji, komercijalni mediji, državni i privatni mediji, socijalni kapital.

Povijesni razvoj radio-televizijskog tržišta u Europi od početka 20. Stoljeća: 1. Faza centralizacije; 2. Faza liberalizacije medijskog tržišta; 3. Faza supranacionalne (EU) regulacije; 4. Multimedijski javni servisi

Modeli financiranja medija od javnog interesa - Utjecaj strukture vlasništva na pluralizam medijskog tržišta – europski primjeri

Programska načela i modeli javnih RTV servisa, zakonski okviri : Primjeri europskih javnih medijskih servisa: Velika Britanija, Italija, Švedska, Njemačka, Francuska.

Mediji od javnog interesa u tranzicijskim zemljama

Uloga javnih medija u procesima globalizacije

Internet i komunikacijska dimenzija medijskih sadržaja od javnog interesa: Model multimedijskog javnog servisa

Obavezna literatura:

Bašić Hrvatin, Sandra (2002) Serving the state or the public. Ljubljana: Peace Institute.

Briggs, Asa and Burke, Peter (2009) A Social History of the Media. Cambridge: Polity (Chapter 3: The Media and the Public Sphere in Early Modern Europe, pp 61-90

Car, Viktorija (2011) Javni medijski servisi – čuvari demokracije, u: Romić, Milana (ur.) Izolacija ili integracija, Zagreb: BaBe!, str. 41-62

Car, Viktorija (ur.) (2012) Putokazi prema slobodnim i odgovornim medijima. Zagreb: Kuća ljudskih prava i Fakultet političkih znanosti.

Dahlgren, Peter (2009) Media and Political Engagement: Citizens, Communication, and Democracy. New York: Cambridge University Press

Donders, Karen (2012) Public Service Media and Policy in Europe. New York: Palgrave Macmillan

Croatian Radio-Television Act, Zakon o Hrvatskoj radioteleviziji (NN 137/10, NN 76/12) 

Electronic Media Act, Zakon o elektroničkim medijima (NN 153/09, 84/11)

Dopunska literatura:

  • Blumler, Jay G. / Gurevitch, Michael (1995) The Crisis of Public Communication. London/New York: Routledge.
  • Collins, Philip (ed.) (2002) Culture or Anarchy? The Future of Public Service Broadcasting, London: Social Market Foundation.
  • Collins, Richard (2004) Public service broadcasting: too much of a good thing?, Institute for Public Policy Research, IPPR (2004): 130-149.
  • Dahlgren, Peter (1995) Television and the Public Sphere. London: Sage.
  • Jakubowicz, Karol (2003) Endgame? Contracts, audits, and the future of public service broadcasting, The Public/Javnost, (10) 3: 45-61.
  • Keane, John (2000) Media and the Public Spheres – European Idea and Ideal, Medijska istraživanja, (6) 2: 55-60.
  • McQuail, Dennis (2003) Public Service Broadcasting: Both Free and Accountable, The Public/Javnost, (10) 3: 13-28.
  • Petković, Brankica (ed.) (2004) Media Ownership and its Impact on Media Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute.
  • Picard, Robert G. (2001) Public service broadcasters (PSBs) within the European Union are performing well in an increasingly competitive television market, Diffusion EBU, (2001) 4:42-43.
  • Price, Monroe E. (2000) Television, the Public Sphere and National Identity. Oxford: Clarendon Press.
  • Syvertsen, Trine (2003) Challenges to Public Television in the Era of Convergence and Commercialization, Television & New Media, (4) 2: 155-175.
  • Tracey, Michael (1997) The decline and fall of public service broadcasting. New York: Oxford University Press.