Naziv kolegija: Suvremeni mediji u teoriji i praksi

Nositelj: prof. dr. sc. J. Jurišić

Izvođač: prof. dr. sc. J. Jurišić

ECTS-bodovi: 10

Jezik: Hrvatski

Trajanje: jedan semestar, zimski

Status: izborni kolegij

Cilj kolegija:

 

Upoznati polaznike s teoretskim i praktičnim aspektima osobitosti i funkcioniranja suvremenih medija i, prvenstveno, njihove primarne djelatnosti - novinarstva. Pratit će se teoretske i praktične promjene u djelovanju i ulogama medija i novinara u društvu, s naglaskom na drugu polovinu 20. i 21. stoljeće. Proučavati će se osobitosti suvremenih masovnih medija i novinarstva u uvjetima tehnoloških i društvenih promjena te ekonomske krize.

Sadržaj kolegija:

 

Vrste i osobitosti masovnih medija; Tradicionalni (mainstream) i novi mediji; tradicionalne i nove uloge medija; tradicionalni i novi oblici poslovanja medija;

Novinarstvo – od profesije do industrije; pet modela u razvoju novinarstva: novinarstvo provjere, novinarstvo tvrdnje, novinarstvo potvrđivanja, novinarstvo interesnih grupa, novinarstvo mješavine (komparacije, recikliranja);

Razvoj doktrina novinarstva – od istine, preko odgovornosti, objektivnosti, uravnoteženosti i poštenja do neutralnosti; churnalism – bućkuriš novinarstvo; kloniranje informacija;

Uloge novinara – od bilježnika, ispitivača, gatekeepera, istraživača, watchdoga do laptopdoga;

Vijest – od pokretača demokratskog društva do njegovog rušitelja; kako je obrnuta piramida obrnula svijet; senzacionalizam i žuto novinarstvo kao demokratske vrijednosti; kanibalizam vijesti; infotainment;

Utjecaj tehnologije na medije i novinarstvo; konvergencija medija; konvergirano novinarstvo; konvergirane redakcije i konvergirani novinari; Internet kao masovni medij; internetsko novinarstvo; društveni mediji; mjesto i uloga društvenih medija u novinarstvu;

Mediji i politika; mediji – od kontrolora do kontroliranih; politika na kružnom putu: od strogog upravitelja medijima u autoritarnim i totalitarnim režimima, preko promatrača u demokraciji do skrivenog upravitelja u neoliberalizmu; medijski moguli i politika;

Mediji i njihova publika; (ne)vjerodostojnost medija; (ne)povjerenje publike u medije; paradoks: od konzumera do prozumera, od aktivnog do pasivnog društva; tehnike medijske manipulacije publike.

Obavezna literatura:

 

Coleman, S., Ross, K. 2010. The Media and the Public: “Them” and “Us” in Media Discourse. Oxford: Wiley-Blackwell.Davies, N. 2009. Flat Earth News. London: Vintage.Fenton, N. (ed), 2010. New Media, Old News: Journalism & Democracy in the Digital Age. London: SAGE Publications Ltd.

Fenton, T., 2005. Bad News: The Decline of Reporting, the Business of News, and the Danger to Us All, New York: HarperCollins Publishers.Franklyn, B., Carlson, M. 2011. (eds.):  Journalism, sources and credibility: New perspectives, Abingdon, Oxon: Routledge.Fuller, J. 2010. What Is Happening to News, The University of Chicago Press, Chicago.Keen, A. Kult amatera: kako blogovi, MySpace, YouTube i ostali suvremeni mediji koje stvaraju korisnici uništavaju našu ekonomiju, kulturu i vrijednosti, Zagreb, Fraktura, 2008.Kovach, B., Rosenstiel T., 2001. The Elements of Journalism: What Newspapers Should Know and the Public Should Expect, New York: Three Rivers Press.Kovach, B., Rosenstiel, T., 2010. Blur: How to know what's true in the age on information overload, Bloomsbury, New York.Lee-Wright P., Phillips A., Witschge T. 2012. Changing Journalism. London: Routledge.


Napoli, P.M., 2011. Audience Evolution: New Technologies and the Transformation of Media Audiences, New York: Columbia University Press.Rendall, D. 2011. The Universal Journalist, 4th ed., London: Pluto Press.Schudson, M. 2011. The Sociology of News. New York: W.W. Norton & Company.Wu, T. 2011. The Master Switch: The Rise and Fall of Information Emipres, New York: Vintage books.

 

Dopunska literatura:

Bennett, W.L. 2009. News: The Politics of Illusion, 8th ed, New York: Pearson Longman.Carpentier, N. 2011. Media and Participation: A site of ideological-democratic struggle, Bristol: Intellect.Curran, J. 2011. Media and Democracy, London: Routledge.Couldry, N., Livingstone, S., Markham, T. 2010, Media Consumption and Public Engagement: Beyond the Presumption of Attention (Consumption and Public Life), London: Palgrave McMillan.Dahlgren, P. 2009. Media and Political Engagement: Citizens, Communication and Democracy (Communication, Society and Politics), Cambridge: Cambridge University Press.Farell, M. Cupito, M.C., 2010. Newspapers: A Complete Guide to the Industry, New York: Peter Lang Publishing.Gans, H.J. 2003. Democracy and the News, Oxford: Oxford University Press.Maštruko, O. Zameo ih internet, Naklada Jesenski i Turk, Zagreb, 2003.McChesney, R.W., Pickard, W. 2011. Will the Last Reporter Please Turn Out the Lights: The Collapse of Journalism and What Can Be Done To Fix It, New York: The New Press.McQuail, D. 2011. Mass Communication Theory. 6th ed. London: SageMcQuail, D. 2013. Media and Society, London: Sage.Lunt, P., Livingstone, S., 2012. Media Regulation: Governance and the Interests of Citizens and Consumers, London: Sage.

Schudson, M. 2008. Why Democracies Need an Unlovable Press, Cambridge: Polity Press.