Course: Book and reading
ECTS credits: 3
Language: Croatian
Duration: 1 semester
Status: elective
Method of teaching: 1 hour of lectures and 1 hour of seminar
Prerequisites:
Assessment: oral, written report

Course description:
Postindustrial society - Information society, social role of the information comunication technology.
Oral communication, written communication, online communication. The concept of literacy. Literacy in the information society. The concept of reading, history of reading and structure of readers. The future of reading in the information society – paper book vs. electronic book. Online global village.
The book as goods on the market. Book price. The book as an object, functional book and literary book. Bibliophylia (love of books) and bibliomania.
The concept of censorship. Censorship types. Control of the work of  printers, publishers and booksellers. The destruction of books. Censorship in libraries.

Quality check and success of the course: Quality check and success of the course will be done by combining internal and external evaluation. Internal evaluation will be done by teachers and students using survey method at the end of semester. The external evaluation will be done by colleagues attending the course, by monitoring and assessment of the course.

Reading list:
1. Castells, M. Informacijsko doba : ekonomija, društvo, kultura. Zagreb : Golden marketing, 2000-2003. Sv. 1 : Uspon umreženog društva. 2000. Sv. 2 : Moć identiteta. 2002. Sv. 3 : Kraj tisućljeća. 2003.
2. Levinson, P. Digitalni McLuhan. Zagreb : Izvori, 2001.
3. MacLuhan, M. Gutenbergova galaksija. Beograd : Nolit, 1973.
4. Manguel, A. Povijest čitanja. Zagreb : Prometej, 2001.
5. Stipčević, A. Sudbina knjige. Lokve : “Benja”, 2000.

Additional reading list:
1. Coetzee, J. M. Giving offense : essays on censorship. Chicago ; London : The University of Chicago Press, 1996.
2. Dominick, J. R. The dynamics of mass communication. 3rd ed. New York [etc.] : McGraw-Hill Publishing Company, cop. 1990.
3. Escarpit, R. Revolucija knjige. Zagreb : Prosvjeta, 1972.
4. Grbelja, J. Cenzura u hrvatskom novinstvu : 1945.-1990. Zagreb : Jurčić, 1998.
5. Halmi, A. Temelji kvantitativne analize u društvenim znanostima. Zagreb : Alinea, 1999.
6. Horrocks, C. Marshall McLuhan i virtualnost. Zagreb : Jesenski i Turk, 2001.
7. Knjiga kao simbol. // Europska književnost i latinsko srednjovjekovlje / Ernst Robert Curtius. Zagreb : Naprijed, 1998. Str. 322-376.
8. Libraries in post-industrial society / edited by Leigh Estabrook. Phoenix : Oryx Press [etc.], cop. 1977.
9. Sabolović-Krajina, D. Čitalački interesi tinejđera. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske. 36 (1993), str. 59-66.
10. Sabolović-Krajina, D. Neki aspekti čitalačke kulture mladih. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske. 32 (1989), str. 71-94.
11. Stipčević, A. Cenzura kao ograničavajući faktor u širenju informacija. // Informacijske znanosti i znanje / uredili Slavko Tkalac, Miroslav Tuđman. Zagreb : Filozofski fakultet, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znasnosti, 1993. Str. 131-138.
12. Stipčević, A. Cenzura u knjižnicama. Zagreb : Filozofski fakultet, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znasnosti, 1992.
13. Stipčević, A. Kako izbjeći cenzora. Zagreb : Hrvatska sveučilišna naklada, 1997.
14. Stipčević, A. O savršenom cenzoru iliti Priručnik protiv štetnih knjiga i njihovih autora. Zagreb : Nakladni zavod Matice hrvatske, 1994.
15. Stipčević, A. Obavezni primjerak između kulture i cenzure. // Knjižničarstvo : glasnik Društva knjižničara Slavonije i Baranje. 1(1997), str. 9-16.
16. Turčinec, Z. Cenzura u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske. 43 (2000), str. 79-90.